Dizel Enjektörler Nasıl Çalışır? Dizel Yakıt Sistemi

Dizel Yakıt Sistemi Nasıl Çalışır?

Bölüm 1 - 2
Mazot, yakıt deposunda bulunan bir elektrikli pompa ile, common rail pompasına gönderilir. Common rail pompasında, genelde dişli tip bir besleme pompası bulunur, buraya gelen yakıt, tekrar basınçlandırılarak, common rail yüksek basınç pompasının yüksek basınç pompa kısmına gönderilir ve burada 400-1600 barlık yüksek basınç oluşturulur. Yakıt buradan rail borusuna gönderilir.

Dizel Enjektör Nedir?

Dizel motorların yanma odasına mazot püskürten parçadır. değişik enjektör uçlarında tek delikten altı deliğe kadar farklı sayılarda püskürtme deliği bulunur, bir deliğin çapı 20 mikrondur, gözle görmek zordur. Rölantide bu delikler 2 milisaniye açık kalırken, tam gaz-tam yük anında 6 mili saniyeye kadar çıkar.


O kadar hassas çalışan bir parçadır ki, bir çevrimin yanma zamanında ( ön enjeksiyon, ana enjeksiyon, art enjeksiyon olmak üzere) 3 kez. Yeni teknolojiyle birlikte bir iş zamanında 6 kez püskürtme yapabilir.
Bunu 50 barlık bir basınç oluşan silindirin içine, 1600-2000 barlık yakıtı püskürterek yapar. (normal benzinli bir motorun yakıt basıncı 5 bar civarındadır).
Enjektörden basılan yakıtın kalan miktarı, enejktör geri dönüş hattından, yaklaşık 10 barlık bir basınçla yakıt deposuna geri döner (common rail sistemde).

Enjektörler, kullanıcının gaz pedalına basma miktarına göre, yakıt kontrol ünitesi tarafından kontrol edilir. kötü yakıt, kükürt miktarı uygun olmayan yakıt, kirli-partiküllü yakıt, yakıt içinde su bulunması, bozuk (eski) yakıt filtresi; yakıt sistemini büyük sorunlara sebep olabilir. bir saç teli 8 mikrondur, enjektörün iğnesinin gidip gelme aralığı 0,25 mikrondur, yani bir saç teli bile büyük sorunlar açabilir başınıza. Lider dizel enjektör üreticileri ; bosch, siemens, delphi, denso gibi firmalardır.


Enjektörler Nasıl Çalışır? Animasyonlu Anlatım

Burada temel hidrolik (mekanik tip) dizel enjektörün nasıl çalıştığı resimli ve animasyonlu olarak anlatılacaktır. (selenoid ve piezo tip yeni nesil enjektörler diğer konu başlıklarında olacak)
İki farklı animasyonla bir enjektörün temel çalışma mantığı anlatılacaktır.
*Giriş rekorundan gelen yüksek basınçlı yakıt, kanaldan içeri akar,
* Alt kısımda gösterilen "basınç odasına" dolar,
* Enjektör iğnesi kapalı konumdadır çünkü, enjektör yayı, iğneyi aşağı doğru itiyor,
* Basınç odasındaki yakıtın basıncı, yayın iğneyi aşağı doğru itme kuvvetini yener,
* Yakıt basıncı iğneyi yukarı doğru iter,
* Meme deliği açılır, yakıt püskürtülür,
* Ta ki yakıt pompası basınçlı yakıtı göndermeyi kesene kadar,
* Pompa, yakıt göndermesi kesince, yakıt basıncı azalır,
* "Basınç odasındaki" yakıt basıncı azalır,
* Yayın itme kuvveti, "basınç odasındaki" yakıt basıncını yener,
* Yayın itme kuvveti, enjektör iğnesini aşağı iter ve meme deliği kapanır,
* Enjeksiyon sona erer.
* Tüm bunlar birkaç mili saniye içerisinde olur


(Bkz: Dizel Enjektör Çeşitleri)
Bölüm 1 - 2

Yorumlar

  1. Ayrıca motor kontrol ünitesi Gaz kelebeğine müdahale edemez (rölanti dışında), bu durum motorun ideal olarak çalıştırılmasının ve uygun tork üretmesinin önüne geçer ve yakıt sarfiyatı bu tiplerde daha fazladır.
    (Elektronik gaz kelebeği yazınızdan alıntıdır.)
    Biz 2.viteste 2000 devirde seyahat halindeyiz fakat gaza basmıyoruz yanma odasına(pistonlara) ne kadar yakıt gonderiliyor?
    Maksimum tork değeri 200NM olan bir motor için gaza basılmıyorken üretilen tork değeri kaç NM'dur?
    (Tahminide olabilir.)
    Saygılarımla....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hiç yakıt gönderilmiyor, hiç tork üretilmiyor (0 nm).

      Sil
    2. Peki vites değişimi esnasında yakıt gönderme olayları nasıl oluyor?
      Debriyaja basarken yakıt miktarını debriyaj müsürü kesiyor diye biliyorum (debriyaja basmaya başlayınca mi yakiti kesiyor yoksa kavramadan aşağı inerken mi?) peki vites değişimi yapılıp debriyaj bırakılırken (gaza basmıyorken) de hiç yakıt gonderilmiyormu?

      Sil
    3. Bakınız: DEBRİYAJ MÜŞÜRÜ

      vites değişimi sırasında devrin aniden düşmesini engellemek için bir miktar yakıt gönderiliyor. Bunu sağlayan ECU, debriyaj müşürü sinyaline bakar. Debriyajı bırakırken veya basarken diye bir ayrım yok, pedala basılı veya değil ON ya da OFF. Debriyaj sırasında motorun çalışmasını sürdürebilmesi için yakıt gönderiliyor.

      debriyaj bırakılırken gaz pedalına basılmazsa, yakıt gönderilmez. Gaza basılırsa gönderilir.

      Bakınız: araç nasıl hareket eder

      Bakınız: dizel motor rölantide çalışma

      Sil
  2. Abi 1.9 dizel kango 2000 model aracım var sabah veya araç soğukken sakırtılı bir ses geliyor bir süre hareket edince yani araba ısınınca sesi kesiyor ve cok zor çalışıyor sallantılı tabiri ricayı etmek gerekirse kerkiniyor sonra sallantı bitince o sinir bozan şakırtı sesi başlıyor mazot pompasının müşiri nı değiştirdiler 1 hafta kesti şimdi yine aynı elektirik aksımı ile ilgili olurmu lütfen bir cevap

    YanıtlaSil
  3. Aracım dizel.Aracım bakımlı fakat bana göre fazla yakıyor dikkatli kullandığım halde şehir içi 0,42-0,48 arası yakıyor.Araçta bir problem yok sarsıntı yok; enjektörler temiz,turbo revizeli,filtreler tam.'Bir tamirci senin enjektörlerin kapanmıyor olabilir getir beyni ayarlayalım dedi.'Bu ne kadar doğru bir kavram! Araştırdım bulamadım...Yanıt verirseniz memnun olurum.Kıa 1,1 turbo dizel crdi motor 75 hp 2008 model 250000 km de araç.

    YanıtlaSil
  4. Dizel enjektörler kaç voltla çalışıyor ölçüm yaptimiz zaman kaç volt gelmesi gerekiyor

    YanıtlaSil

Yorum Gönder