Buji Nedir Buji Seçimi Nasıl Yapılır? Platin-İridyum Buji Özellikleri


Araba Bujisi ne işe yarar ? Bujinin Görevi nedir ?


Bujinin görevi, yanma odasına alınan hava-yakıt karışımını, kıvılcım oluşturarak yakmak-patlatmaktır. Buji, ateşleme bobininden gelen 20-30 bin voltluk gerilimi, buji tıranklarından atlatarak kıvılcım (ark) oluşturur. Yüksek gerilimle, tırnaklar arasındaki hava iyonlaşarak ark meydana gelir.

Buji hangi araçlarda hangi motorlarda bulunur ? 

Bujiler benzinli ve benzinli/lpg'li motorlarda kullanılır. Benzinli motora sahip tüm araçlarda ateşleme bujisi kullanılır. Dizel araçlarda, (mazotla çalışan) motorlarda ateşleme bujisi bulunmaz. Dizel motorlar kıvılcımsız, sıkıştırılarak kendinden patlatmalı olarak çalışırlar.

(Bkz: Buji Arızaları - Buji Değişimi - Buji Tırnak Aralığı ve Temizliği)


Bujilerin Yapısı
Bujiler, porselen bir gövdeyle yalıtılmışlardır. Bujinin ortasından bir orta elektrot geçer, orta elektrottan + yüklü yüksek gerilim geçer. Bujinin uç kısmında ise, buji tırnağı bulunur, şasiye (-) bağlıdır. Kıvılcım işte bu + ve - uçlar arasındaki yük gerilim farkından oluşur. Yapısı genelde nikel alaşımdır.




Buji Tırnakları Nasıl Olmalı ?
Bujilerin tırnak yapıları, kıvılcımın güçlü veya zayıf olmasında etkilidir. Bujilerde kıvılcım ne kadar güçlü olursa, motorda yanma o kadar iyi olacak, motor performansı ve yakıt tasarrufu iyileşecektir.
Buji tırnakları ne kadar ince-sivri yapıda olursa, kıvılcım da o kadar iyi olur.




Sıcak Buji Soğuk Buji Nedir Ne Demektir ?

Soğuk Buji: Burun porseleni kısa olan bujilere soğuk buji denir. Burun porseleni kısa olduğundan yanma odasındaki sıcaklığın temas yüzeyi daha az olacaktır, daha az ısınacaktır. Bu bujilerin ısı kapasiteleri daha yüksektir.

Sıcak Buji: Burun porseleni uzun olan bujilere sıcak buji denir. Burun porseleni uzun olduğundan yanma odasındaki sıcaklığın temas yüzeyi de fazla olacaktır ve buji daha fazla ısınacaktır. Bu bujilerin ısı kapasiteleri daha düşüktür.


(Sıcak ve Soğuk Buji arasındaki fark)

(Sıcak buji soğuk buji ısı transferi)

Hangi Bujiyi Seçmeliyiz ?
Her otomobil üreticisi, ürettiği motor için en uygun yapıda bujiyi kullanır. Buji seçiminde, üreticilerin uygun bujilerin teknik özelliklerini gösteren katalog tablolarına bakılarak seçim yapılabilir.

Buji Değişimi Yakıtı Etkiler mi ?
Bujiler, motorda yanma olayını başlatır ve yanma kalitesini direkt olarak etkiler. Bu sebeple uygun bujiler kullanmak, aracın yakıt tasarrufu yapmasını sağlayacaktır. Uygun olmayan buji değişimlerinde araç daha fazla yakar ve motor performansı düşer.


Buji Özellikleri Neler Olmalı ?
1) Dayanıklı olmak
2) Gaz kaçağı yapmamak
3) Korozyona dayanıklı olmak
4) Boyutları uygun olmak
5) Erken ateşlemeye sebep olmamak
6) Akım kaçağına sebep olmamalı
7) Elektrotlar uygun özellikte olmalı

Buji Çapı Ne Olmalı ?
Binek otomobillerde kullanılan bujiler genelde 14 mm ya da 12 mm vida çapında olmaktadır.

Buji Tırnak Aralığı Ne Kadar Olmalı ?


Buji tırnak aralığı katalog değerine uygun olarak ayarlanır. Bu değer klasik ateşleme sisteminde 0,6 – 0,8 mm , elektronik ateşleme sistemlerinde ise 0,8 – 1 mm civarındadır.

Buji tırnak aralığı zamanla aşıntı sonucu büyür, normal olarak bujinin söküldüğünde temizlenmesi ve tırnak aralığının ayarlanması gerekir. Tırnak aralığı sentil ile kontrol edilerek ayarlanır.

Buji Çeşitleri Nelerdir ?
1- Vida çaplarına göre 10-12-14-16-18-22 mm, en çok 14 ve 18 mm kullanılır.
2- Vida boylarına göre 14 mm lik için 3/8” – 7/16” – 1/2” – 3/4” vida boyu
3- Isı iletim durumuna göre Sıcak buji – soğuk buji
4- Conta durumuna göre Contalı buji – contasız (konik) oturma yüzeyli buji
5- Burun porselenine göre Standart tip – çıkık burun porselenli tip buji.

Ayrıca daha dayanıklı ve yüksek performans sunan platin ve iridyum uçlu bujiler yeni nesil araçlarda kullanılmaya başlanmıştır.



Bosch - Ngk Platin - İridyum Uçlu Bujilerin Özellikleri
İridyum Platinyum bujilerin elektrot ve tırnak uçları çok ince yapıdadır ve üzerleri özel olarak platin veya iridyum ile kaplanmıştır. Bu bujilerde tırnak aralığı standarttır ve tırnak aralık ayarı yapılmaz. Platin - iridyum bujilerin performansı çok daha iyidir, çabuk aşınmazlar, ortalama 100 bin km kullanılabilirler, egzoz emisyonlarını azaltırlar. Denso, bosch, ngk gibi buji üreten firmalar bu özel bujileri üretmektedirler.




(Denso'nun ürettiği iridyum buji)

(Bosch platin-iridyum bujiler)

Buji Tırnak Sayısı (Çift Tırnaklı - Üç Tırnaklı Bujilerin Özellikleri)
Çok tırnaklı buji kullanmanın avantajı; bujinin, tek tırnaklı olanına göre, çalışma ömrünün uzun olmasıdır.
Bujide kıvılcım oluştukça çok küçük parçacıklar kopacak ve bujinin aşınmasına sebep olacaktır. Bujideki bu aşınma, tırnak aralığını büyütecek ve motor performansını azaltıp, aracın daha fazla yakıt yakmasına sebep olacaktır. Çok tırnaklı bujilerde tırnak sayısı fazla olduğu için, bu aşınma miktarı, tek tırnaklı bujilere göre daha az olacaktır.
Buji seçimi yaparken yine de yetkili servis tavsiyelerine uyulmalıdır. Bilinçsize tek tırnaklı buji çıkartılıp yerine çift tırnaklı buji takmak, sorunlara sebep olabilir.


(Çift tırnaklı ve üç tırnaklı bujiler)

Yorumlar

  1. sıcak ve soğuk buji tanımlarında kelima hatası var. her ikisine de suğuk buji yazılmış.

    YanıtlaSil
  2. Alfa romeo 166 2.0 buji seti sizce en uygunu hangisi yakit ve performans olarak

    YanıtlaSil
  3. 2001 model opel astra comfort seyir halinde tekleme yapıyor bujilerle bir bağlantısı olabilirmi cewaplarsanız çok memnun olurum teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Olabilir.
      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2018/03/tekleme-nedir-motor-neden-tekler.html

      Sil
  4. Merhaba bende mercedes 230 e var 1 ve 4 bujide atesleme az bu yuzden aracım tekliyor ve patlatma yapıyor ne yapmam gerek

    YanıtlaSil
  5. Merhaba 1.6 8 megane 1 k7motor aracimda en iyi uyumlu buji ve tirnak araliği kac olmali lpgli tesekkurler

    YanıtlaSil
  6. Bu bujilerden 250 cc motorsiklete takabilirmiyiz. Faydası olur mu? Motorsiklete uygun mu?

    YanıtlaSil
  7. merhabalar. 2003 opel corsa C 1.2 buji seçimi nasıl olmalıdır

    YanıtlaSil
  8. Merhabalar aracımda normal buji var bunun yerine bosch marka iridyum buji taksam sorun olurmu acaba araç 2011 model Renault Fluence 1.6 16v benzin+LPG

    YanıtlaSil
  9. Bende 1996 model euro civic var iridyum buji taksam sıkıntı olur mu faydası olur mu karbüratörlü lpg var gazda cekişi cok düşüyor cok tekliyor

    YanıtlaSil
  10. Merhaba benim aracim astra 99 cd aracimda çekiş gücünde düsme oldu ve isinmadan kendine gelmiyor sebebi ne olabilir

    YanıtlaSil
  11. Kolay gelsin Hyundai ix35 2013 model aracım var hangi bujiyi kullanmak gerekir

    YanıtlaSil
  12. aynı araçtaki bujilerin kıvılcım büyüklükleri farklı. sebebi ne olabilir?

    YanıtlaSil
  13. Mrb VW Bora 200q model 8valf AKL motor aracıma uyumlu buji takımı hangi tırnak ve markadır tşk ederim

    YanıtlaSil
  14. Mercedes e200 102 motor hangi buji ne kullanmalıyım

    YanıtlaSil
  15. Bende 2000 model opel corsa b var iridyum buji taksam olurmu

    YanıtlaSil
  16. HAYIRLI ÇALIŞMALAR OPEL FRONTERA YA V6 3,2MOTOR ÇIF TIRNAK BİR SORUN OLURMU

    YanıtlaSil
  17. laguna 1 2.0i 8 valf lpg li araca en iyi hangi buji kullanmak gerekir saygılar

    YanıtlaSil
  18. Slm doğan slx için hangisi uygundur

    YanıtlaSil

Yorum Gönder