Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Nedir Arızaları Nelerdir ?


Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Nedir ? (Emilen Hava Sıcaklık Sensörü)

Emme manifolduna giren havanın sıcaklığını algılayan ve bu bilgiyi Elektronik kontrol ünitesine ileten parçaya emiş havası sıcaklık sensörü denir.

Emilen hava sıcaklık sensörü, genelde ayrı bir sensör olarak değil, MAF sensörüyle birlikte veya MAP sensörüyle birlikte bulunmaktadır. Yeni nesil araçlarda genellikle MAF (Hava akış ölçer) isimli parçanın içinde bulunur.

Emiş Havası Sıcaklık Sensörü motorda nerede bulunur ?

Emme havası sıcaklık sensörü, hava filtresinden sonra, emme manifoldu girişi üzerinde bulunur. Genelde debimetrenin yakınında bulunmaktadır. Bir civatayla hava giriş hattına takılmıştır.

Motor kontrol ünitesi, emme manifolduyla yanma odasına alınan havanın sıcaklığını belirleyerek, havanın yoğunluğu hakkında bilgi sahibi olmak ister.
Havanın yoğunluğu, içerisinde bulunan oksijen miktarını belirler, böylece motor kontrol ünitesi, yanma odasına giren havanın-oksijenin miktarını tam  olarak belirleyerek, enjektörler tarafından püskürtülmesi gereken yakıt miktarını hassas bir şekilde hesaplar.

Örneğin; soğuk hava daha yoğundur, bu durumda hava-yakıt karışımının ideal olması için daha fazla yakıt gönderilmesi gerekir. Bu durumda motor kontrol ünitesi, enjektörlerin enjeksiyon sürelerini uzatarak, daha fazla yakıt gönderilmesini sağlayacaktır.




Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Nasıl Çalışır?

Emme hava sıcaklık sensörü, direnç değeri sıcaklık değişimiyle değişen bir termistor yapıdadır.
Tıpkı soğutma suyu sıcaklık sensörü gibi çalışır.
Motor kontrol ünitesi, emiş havası sıcaklık sensörüne yaklaşık 5 voltluk bir referans gerilim gönderir, sensörün direnci sıcaklıkla değişmektedir, direnç değişince de, gönderilen voltajın geri dönüş değeri değişecektir. İşte bu voltaj değişimleri, bir sıcaklık skalasında karşılıklandırılmıştır. Yani voltaj değişimi, sıcak değişimini gösterir.

Emiş havası sıcaklık sensörleri, genelde NTC (Negatif sıcaklık katsayılı) tiptedir, yani sıcaklık arttıkça, direnç değeri ve voltaj azalacaktır.


 


Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arıza Belirtileri (IAT Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?)


*  Yakıt tüketimi artar
* Hızlanma ve motor çekişi düşer
* Ateşleme avans zamanlaması tam olarak uygun ayarlanamaz, motor vuruntu yapabilir.


Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arızaları ve Çözümleri

Emme havası sıcaklık sensöründe en sık görülen arızalar;
* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı soketindeki kir-toz-oksitlenme gibi iletkenliği bozucu etkiler ve soketin gevşemesi çıkması gibi durumlardır. Soket konnektör uçlarını temizleyip, yerine sıkıca takınız.
* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı kablosunda kopukluk veya kısa devre olması. Multimetreyle gerekli voltaj ölçülmlerini ve kopukluk testlerini yapınız. Kablo kopukluğu veya kısa devre varsa kabloyu değiştiriniz.
* Emme havası sıcaklık sensörünün iç kısma giren ucu, karbon ve yağ birikintileriyle kaplanmış olabilir ve sıcaklık ölçümlerinde sapmalar veya hassaslığında bozulmalar olabilir. Uygun şekilde temizlenmelidir.

Emme havası sıcaklık sensörü yanlış sıcaklık bilgisi verirse, motor kontrol ünitesi de, verilen bu yanlış hava sıcaklık bilgisine göre yakıt miktarını ayarlayacağından (zengin ya da fakir karışım), yakıt sarfiyatı artar ve motor performansı olumsuz etkilenebilir.

Emme havası sıcaklık sensörü arızalandığında, sürücü gösterge panelinde arıza lambası yanacaktır.

(Bkz: Tüm Sensörler)

Yorumlar

  1. Merhabalar,

    Öncelikler bu güzel bilgileri paylaştığınız için çok teşekkür ederim. MAF veya Emiş Hava Sıcaklık Sensörü nün arızalandığında, kesin olarak her silindirdeki ateşlemeyi mi etkiler, yoksa sadece bir veya iki silindirde ateşleme problemi yaratması mümkün müdür? Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba

      Her silindirdeki yanma bundan etkilenir. Yani motor genel olarak olumsuz etkilenir.

      Sil
  2. Kolay gelsin..hava akışmetre ile aynı şey mi farklı mı tam anlayamadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Akışmetre ile aynı şey değil, farklı şeyler. Sadece konum olarak Akışmetrenin (MAF) içinde bulunuyor genellikle. İkisi bir arada gibi yani.

      Sil
  3. Merhaba Bu emiş sensörü araçta patırdamaya sebebi olabilirmi

    YanıtlaSil
  4. selamlar. benim aracım çekişten düşüp fazla yakıt tüketmeye başlayınca cihaza bağladılar ve bu parçanın arıza verdiğini söylediler. würth kimyasalları ile temizlediler. 1-2 gün sıkıntısız gitti ama yine motor ısındığında hafiften zıplamalar ve arada gaz yememeler yapıyor. yalnız cihazda arıza vermekle birlikte sürücü gösterge panelinde hiçbir arıza ışığı yanmadı ve şu anda da yanmıyor. acaba parçayı komple yenilemek mi kesin çözüm olur? bir de acaba bu parçanın arıza yapmasına bir başka yerdeki arıza mı neden olmaktadır?

    YanıtlaSil
  5. Merhaba, bu gun aracimla onden kaza yaptim, cekici gelene kadar obd2 cihazimla arizalarina baktim ve 2 tane ariza gordum p0238 ve p0098 arastirdigim kadadiyla turbo basimc sensoru ile emis hava sicakligi sensoru hatasiymis. Aracim hyundai accent era 2006 model 1.5 crdi vgt hava sicaklik sensoru maf veya map sensoruyle birlikte demissiniz ancak bu sesor aracin hava filtresinin oradaysa benim arac o kisma kadar hasar almadi (sadece radyatorlere kadar hasarli) demekki bende bu sensor farkli yerde netten baktim bulamadim. Turbo basinc sensoru ise intercoler dan hemen sonra onu gordum ama mudahale etmedim kafama takilan birsey var netten accent era turbo basinc sensoru diye aratinca hic oyle bir sensor cikmiyor ama emis hava sicakligi sensoru siye aratinca sensor cikiyor siz map veya maf ile birliktedir demissiniz o halde benim intercoler da gordugun sensorun bu sensor olma ihtimali var mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Evet genellikle map veya maf sensörleriyle birlikte bulunur emilen hava sıcaklık sensörü.

      Turbo motorlu dizel araçlarda mutlaka turbo şarj basınç sensörü olmalıdır. Hem turbo şarj basıncı hem de emilen hava sıcaklığı sensörü arızasını aynı anda alıyor olmanız, bunun sıcaklığı da ölçen turbo basınç sensöründen olma ihtimalini güçlendiriyor.

      Turbo basınç sensörü: http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/03/turbo-basinc-sensoru-ne-ise-yarar-gorevi-arizasi.html

      cevap: evet bu ihtimal var.

      Sil

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html