Vuruntu Sensörü Nedir Ne İşe Yarar? Arızası Görevi


bosch knock sensör

Vuruntu Sensörü Ne İşe Yarar (Görevi Nedir)? (Knock Sensor Nedir)
Vuruntu sensörü (knock sensor) motorda meydana gelen vuruntu ve titreşimleri tespit eder ve elektronik kontrol ünitesine (ECU) bildirir. Motorun yakıt ve ateşleme sistemini yöneten motor kontrol ünitesi, vuruntu sensöründen gelen sinyallere göre ateşleme ve enjeksiyon avansını ayarlar.

Elektronik kontrol ünitesi gelen bu sinyali hafızasında kayıtlı olan değerlerle kıyaslayarak yorumlar ve  vuruntunun büyüklüğüne göre, motorun ateşleme avansını azaltır.  Motor kontrol ünitesi, motor bloğunda bulunan vuruntu sensörü sayesinde, hangi silindirin vuruntuya sebep olduğunu tespit edebilir ve, noktasal olarak o silindirin ateşleme avansını azaltabilir. Vuruntunun ortadan kalkması durumunda, ecu ateşleme avansını normal düzeyine arttırır.
Vuruntu sensörü, vuruntu titreşim oluştuğunda 300 ila 500 milivolt arasında bir gerilim üretir.


Vuruntu sensörleri hem dizel motorlarda hem benzinli motorlarda kullanılmaktadır.
*Benzinli motorlarda vuruntu sensörü, ateşleme zamanının (ateşleme avansının) motor kontrol ünitesi tarafından ayarlanmasını sağlarken;
*Dizel motorlarda vuruntu sensörü, dizel enjektörlerin ön püskürtme zamanlamasının motor kontrol ünitesi tarafından ayarlanmasını sağlar.


knock sensor

Vuruntu Sensörü Nasıl Çalışır? ( Çalışma Prensibi) 
Vuruntu sensörünün içinde piezo kristal eleman vardır, bu piezo elemana (piezoelektrik) titreşim ya da basınç uygulandığında, elektrik voltajı üretmektedir. Yani vuruntu sensörü, titreşimi elektrik sinyaline dönüştürür. Vuruntu sensöründe, motorun vuruntu-detonasyon yapması sonucu oluşan voltaj gerilimi, elektronik kontrol ünitesine gönderilir.




Titreşime bağlı olarak, sensörün içindeki karşı ağırlık, piezo elemanın üzerine baskı oluşturur, bu baskı, piezo elemanda, sensörün çıkış voltajını oluşturur. 

vuruntu sensörü çalışma prensibi


Motorda Vuruntu Sesi
Motorun vuruntulu olarak çalışması, motorda bulunan tüm hareketli parçalara (kam mili, subaplar, piston, biyel, biyel yatakları, piston pimi, krank yatakları, silindir iç yüzeri vb.) zarar verir ve büyük masraflar açabilir.

Vuruntu Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır? (Motorda Vuruntunun Belirtileri)
Motorda vuruntu oluşmasının sebebi, yakıtın yanma zamanlamasının yanlış olmasından kaynaklanır, yanma odasında meydana gelen bu düzensiz yanma olayı, motorda titreşimlere, motorun tıkırtılı ve sesli çalışmasına (vuruntu sesi), rölantide motor devrinde dalgalanmalara, motorun çekişinde düşüşlere, rölantide kendi kendine motorun stop etmesine, yakıt sarfiyatının artmasına sebep olur.
Motor vuruntulu çalıştığında, sürücü gösterge panelinde sarı renkli arıza lambası yanacaktır. Arıza meydana geldiğinde motor kontrol ünitesi (benzinlide) ateşleme veya (dizelde) enjeksiyon  ayarını değiştirerek düzeltmeye çalışır. Bu durumlarda arıza lambası yanıp sönecektir. Motor rölanti devri, motor kontrol ünitesi tarafından bir miktar yükseltilecektir.
Vuruntu Sensörü Arızası : Vuruntu sensörü bozulursa, motor güvenli çalışma moduna geçer, motor gücü sınırlandırılır, motorun çekişi düşer, yüksek hız yapılamaz ve yakıt sarfiyatı artar.


Motorun Vuruntu Nedenleri Nelerdir?
Motorda yakıtın düzensiz yanarak vuruntu oluşmasına yol etkenler genel olarak; yakıt kalitesine, bujilerin ayarlı ve temiz olup olmamasına, doğru buji seçimine, motorun hararet yapmasına, enjeksiyonun düzgün yapılıp yapılmamasına, ateşleme sisteminin düzgün çalışıp çalışmamasına, subap mekanizmasının ve subapların sağlam ve ayarlarının düzgün olup olmamasına bağlı olarak değişecektir.

Vuruntu Sensörü nerededir? (Motordaki Konumu)
Yanma odası kaynaklı olarak oluşan titreşimleri iyi bir şekilde algılayabilmesi için, vuruntu sensörü yanma odasına ve silindirlere en yakın olacak şekilde takılmıştır. Arabada vuruntu sensörü, motor bloğunda, emme manifoldunun olduğu tarafta ve emme manifoldunun alt tarafında, motor bloğuna sonda şeklinde bağlanmış durumdadır. 4 silindirli bir motorda genellikle 2. ve 3 silindirin arasına, yani tam orta konuma yerleştirilmiştir. Eğer V tipi motorsa (v6 v8 gibi) iki silindir bloğunda ayrı ayrı vuruntu sensörü bulunur.

vuruntu sensörü nerede

Yorumlar

  1. iyi günler Getz 1.3 aracımın vuruntu sensörünü soketten çıkardım ve sensörden gelen soketin iki ucuna avometre bağladım gaz verdikçe 400 milivolta kadar çıktı bu durumda vuruntu var diyebilirmiyiz teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kaynaklar bize 300 - 500 milivoltun, vuruntudan kaynaklandığını söyler.

      Sil
    2. Vuruntu sensörü aracın gec calışmasına sebep olurmu

      Sil
  2. Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim. Sayenizde aracımın arıza sebebini anlamış oldum,yalnız aracım bu arızayı açıklamasında (anlaşılmaz motor torku arızası) olarak bildiriyor, ilk marşta motor sarsıntılı çalışınca gösterdiğiniz (check engıne) arıza ışığı yanıyor bana tesisatta sorun var denildi enjektörlerden şüpheleniyorum.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,
    Aracınız dizel sanırım, sorun enjektörlerden olabilir.
    Aracınız dizelse bu yazıyı
    http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/06/dizel-rolanti-devri-nasil-ayarlanir.html

    Aracınız benzinliyse bu yazıyı
    http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/01/motor-rolantide-vuruntu-yapyor-cozum.html

    okumanız faydalı olabilir.

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar öncelikle verdiginiz bu bilgiler için çok teşekür ederim benim fiat palio 98 1.6 16 vlf aracım var aracımda rolenti sıkıntısı istop etmesi yolda giderken çok fazla sendelemesi var ben sakaryada yaşıyorum burdaki bütün sanayilere götürdüm çözemediler bilenlerde başından sağdı ugraşamam deyip üstelik cebimden 3 bin tl aldılar ve ben bıktım bu arabadan parçalarınıda bulamıyorum bu sorunu biliyorsanız bana lütfen yardımcı olun rıca ediyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ateşleme ve yakıt sistemi düzgün çalışıyorsa, supap sisteminden kaynaklanıyor olabilir bu arıza. özellikle aracınız lpg li ise ve aracın çekişi/gücü de azalmışsa, bu ihtimal daha da kuvvetlenir. lpgli araçlarda supaplar zamanla yanıp eriyor.

      İyi bir motor ustasının bakması gerek, sorun supaplardan derseler, supapların set olarak değiştirilip, supap ayarlarının yapılması gerekecektir.

      3000 tl masrafla sorunun çözülmemiş olması çok kötü olmuş.

      Malesef yine bütün iş, işinin ehli dürüst bir usta bulmakta. Sakaryada olmadıysa kocaeli yi de deneyin isterseniz.

      kolay gelsin.

      Sil
    2. Çok teşekür ederim verdigin bilgiler için :)
      Msjınızı yeni gördüm nedeni msj geldi diye gereksizler kısmına gelmiş ben görmedim kusura bakmayın geçen hafta bir hafta boyunca sanayideydim aracın bazı parçaları degişti ve hala aynı ve bende para bitti bende bittim :( bugün anlaştıgım bir ustaya bıraktım aracı param yok dedim tamm dedi sorunu bulalım ona göre parça alır takarsın dedi seni çok yormuşlar dedi para işini düşünme daha sonra da halledersin dedi son aşama olarak enjektör ve aipoplar kaldı onara bakıcaz inşallah bulur ve çüzülür :( eyer süpopta çıkarsa çokmu maliyetlidir?

      Sil
  5. günaydın bende 1991 honda cıvıc var f kasa bu arabalardan çok aldım bindim ve sattım ama şimdi yine bir tane aldım kullanıyorum arabada motor vurultulu çalışıyor hafif gaz verince vurultu gidiyor gibi ama mesela araç trafikte dururken içeride sanki sesim yankılanır gibi yada kulağuma garip bir vurultu sesi geliyor araç benzinli 1.5 b15 motor km 300.000 ve motor yeni yapılmış otomatik vites çokta yakıt yakmakta bende siboplardan şüpeleniyorum banada yardımcı olursanız sevinirim meil adresim kenan.korkulu@drdmotorbikes.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Dediğiniz gibi supap ayarsızlığından veya supapların yanmış olmasından olabilir.

      Sil
  6. Merhaba verdiginiz bilgiler keske sanayideki ustalarda olsa bende 1.4 opel kombo var cekis sorunu var ve cok yakiyo en son bilgisayara baglattim vuruntu sensoru arizasiverdi degisince duzelirmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen çekişi etkiler. Avansı ayarlar o parça

      Sil
  7. Merhaba verdiginiz bilgiler keske sanayideki ustalarda olsa bende 1.4 opel kombo var cekis sorunu var ve cok yakiyo en son bilgisayara baglattim vuruntu sensoru arizasiverdi degisince duzelirmi

    YanıtlaSil
  8. Cümleten selamunaleyküm herkese sıkıntısız hayırlısı ile araç binmeyi nasip etsin rabbim kazasız belasız. Benim aracım 2001 toyota corolla 1.6 vvt-i motor aracım rolentisi sürekli degişkenlik gösteriyor,tekleme yapıyor,stop ediyor ve çekişi düşüyor okadar ustaya göstersim ,bujileri degiştim takım olarak bobinleri defiştim takım olarak bogaz kelebegini temizlettim ama hiçbiri olmadı toyota servisine gittim ama bana kesin bir arıza söylemediler ve 10 saat serviste bekledigi halde bulamadılar sebebi nedir yardım ederseniz sevinirim şimdiden allah razı olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam aracın lpg li ise kesinlikle subaplardan. Sizinki ayar yok kapak sökülüyor ama bi usta var rektefiyeci o sökmeden kapağı halledebilir

      Sil
  9. 2.0 accord 2009 aracima lpg taktirinca vuruntu sensoru hatasi vermeye basladi lpgci benden kaynakli deil dio ama benzinde ariza gelmiyor lpg sisteminde ne gbi bi hata olablir

    YanıtlaSil
  10. merhaba burada yeniyim 2009 model 1.4 tsı 122hp aracımda rolantide titremeler oluyor aracın benzin sarfiyatında artış var normalde bilgisayara bağladığımızda bir sorun çıkmıyor teslerde pistonlarda tekleme veriyor en önemlisi aracı biraz sıkıştırdığımızda p0238 takviye basınç sensörü, çok yüksek sinyal, p0098 Emme havası sıcaklık sensörü 2 devresiyüksek giriş bu iki arızayı araç aralıklı veriyor aracın bujileri kompresörü boğaz kelebeği kontrol edildi manifolt söküldü delik çatlak varmı diye kontrol edildi takviye basınç sensörü yenilendi hiç bir sorun yok sizce benim aracımın sorunu ne?

    YanıtlaSil
  11. Merhaba 2008 model lpg li accent era 198.000 km aracım var. Dün motor arıza lambası yandı. Bilgisayara bağlattım vuruntu sensörü arızası verdi. Arızayı sildirdim bugün lamba yine yandı. Ancak araçta çekiş düşmesi gürültülü çalışma fazla yakıt tüketimi hiçbiri yok. Problem n olabilir ?

    YanıtlaSil
  12. merhaba

    bende 2008 megan 2 1.5 dizel var sürekli enjeksiyonları kontrol ettir alarmı çıkıyor enjektörleri ve pompayı kontrol ettirdim her hangi bir arıza çıkmadı fakat halen daha zaman zaman alarm yanıp 5 saniye sonra sönüyor. bilgisara takıldığında vuruntu sensörü arızası dikatimi çekti bu arızadan dolayı enjeksiyon alarmı verirmi açıklarsanız sevinirim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html