Yakıt Kesici Darbe Sensörü Ne İşe Yarar? Yakıt Kesici Devre Dışı Ne Demek?

Yakıt kesici darbe sensörü ne işe yarar? Görevi nedir?
Araç kaza yaptığında, çarpışmayla meydana gelen darbeyi algılayarak, yakıt pompasına (benzin pompasına) giden elektriği keser. Böylece herhangi bir darbe-çarpışmada yakıt pompasının çalışmasını engelleyerek, yangın çıkma tehlikesini azaltmış olur. Airbag (hava yastığı) sensörü bu sensörden farklıdır, hava yastığı darbe sensörü için tıklayınız... 
Aracın kontak anahtarı çevrildiğinde, yakıt pompası kısa bir süre çalışır ve durur, motor çalıştırıldıktan sonra ise yakıt pompası sürekli çalışmaya devam eder. Yakıt pompası darbe sensörü olmasaydı, araç kaza yaptığında, yakıt pompası benzini pompalamaya devam edecek ve herhangi bir benzin hortumu yırtılması gibi yakıt kaçağı olması durumunda, yangın ve patlama riskini oldukça arttıracaktı. İşte bu tehlikeyi ortadan kaldırmak için, yakıt pompasına giden akım, bu yakıt kesici şalter tarafından kesilir.
Günümüzde benzinli ve dizel araçların (dizellerde 2. bir yüksek basınç pompası bulunur) yakıt depolarında elektrikli yakıt pompası kullanılmaktadır. Yakıt kesici darbe sensörü, hem benzinli hem dizel araçlarda, eski nesil araçlarda bulunur. Yakıt kesici darbe sensörü yeni nesil araçlarda bulunmaz, yeni nesil araçlarda, kaza durumunda hava yastığı çarpışma sensörünün çarpışma sinyali, elektrikli yakıt pompasının durdurulması (akımının kesilmesi) için de kullanılır.



Yakıt kesici darbe sensörü nasıl çalışır?
Darbe sensörünün içerisinde bir demir bilye ve bu bilyeyi tutan (kendine çeken) doğal mıknatıs bulunur. Çarpışma veya darbe gerçekleştiğinde, darbenin etkisiyle bilye bu mıknatıstan kurtularak hemen önündeki kontak uçlarını kapatır, böylece yakıt pompasına giden şasi (-) beslemesi kesilmiş olur.
 yakıt kesici darbe sensörü çalışması
Yakıt kesici devre dışı ne demek? 
Yakıt kesici şalter, yakıt pompasına giden akımı kestiğinde, sürücü gösterge panelinde uyarı çıkar, arıza lambası yanar. Buradan anlaşılması gereken şey, aracınızda bulunan yakıt kesici, benzin pompasının çalışmasını durdurmuş olmasıdır. Motoru çalıştırmayı denediğinizde çalışmayacaktır. Yakıt kesicinin devre dışı olması için aracınızın bir kaza yapmış olması ya da bir darbeye maruz kalmış olması gerekir. Eğer kaza yapılmamış ve her şey normalken böyle bir ikaz alıyorsanız, yakıt kesiciyi resetlemeniz gerekir. Bunu yapmadan önce kontak anahtarını bir kaç kez açıp kapatarak ikazın kaybolup kaybolmadığına bakınız, bazen sistemde geçici olarak hata uyarısı çıkabilmektedir. İkaz kaybolmuyorsa, resetlemek gerekir.

Yakıt kesici nasıl resetlenir? Yakıt Kesici ikaz ışığını söndürmek.
Günümüzde kullanılan yakıt kesici darbe sensörlerinde, yakıt kesici devre dışı kaldığında tekrar kullanılabilmesi için bir buton bulunmaktadır. Yakıt kesiciyi bulup üzerindeki butona basarak resetleyebilir ve tekrar aktif hale getirebilirsiniz.
(Yakıt kesicinin üzerindeki butona basarak tekrar çalışır hale getirebilirsiniz)

Yakıt kesici nerede bulunur ?
Yakıt kesici genelde torpidonun iç kısmında gömülü, ön kaputun altında, yolcu tarafında ayak konulan yerin sağ veya üst tarafında, sürücü tarafında ayak konulan yerin sol tarafında, ön konsol panelinin alt kısımlarında olabilir. Genelde plastik kapakla panelde gizlenmiştir. Plastik kapağı kaldırmak gerekebilir. Yakıt kesici şalterin resetlemeniz gerekirse bir yetkili servise, bu olmuyorsa, aracınızın yol yardımı numarasından yekililere sorarak yerini öğrenebilirsiniz. Her durumda mutlaka sisteminizi bir yetkili servise kontrol ettirmeniz önerilir.

Yorumlar

  1. 2013 symbol nasıl devreye sokabiliriz yakıtı kaza sonucu yakıtı kesti

    YanıtlaSil

Yorum Gönder