Bmw xDrive Akıllı Dört Çeker Sistemi Nedir? Özellikleri ve Avantajları Nelerdir?
Bmw’nin 4
tekerden çekiş sistemine (awd) verdiği isim xdrive’dır. Dört tekerden çekiş yapabilen (awd:all wheel
drive) xdrive araçlar, motorda üretilen gücü (torku) ön ve arka akslara
arasında değişken oranlarda dağıtabilmektedir. Bmw 1-2-3-4-5-6-7 serilerinde
opsiyonel olarak sunulan xdrive sistemi, bmw X1, bmw X3, bmw X5, bmw X6’da
standart donanım olarak sunulmaktadır. Eski nesil
xdrive sistemlerinde bu tork dağılım oranı sabitti ve değişmiyordu, örneğin
tork %40 ön + %60 arka akslara gidecek
şekilde bölünüyor ve gönderiliyordu.
Gelişen
teknolojiyle birlikte milisaniyeler içerisinde, şanzımandan çıkış yapan tork,
“transfer kutusu” aracılığıyla ön ve arka tekerlekler arasında en uygun oranda
“sürekli” olarak dağıtılabiliyor-değiştirilebiliyor. Ama xdrive için “sürekli” dört tekerden çekiş
yapıyor demek hata olur, çünkü öyle değil. Tork dağılım aralığı öyle iyi
ayarlanabiliyor ki, torkun tamamı (%100’ü) ön veya arka tekerleklere
yönlendirilebiliyor. Xdrive çekiş sistemini dinamik stabilite (kararlılık) kontrol
sistemi (Dynamic StabilityControl (DSC)) yönetiyor. Bmw DSC sistemi “dinamik sürüş
kontrol sistemi” , diğer araçlardaki ESP sistemine benzerdir.
Bir dört
çeker xdrive (awd) araç, bazı durumlarda sadece önden çekişli veya arkadan
çekişli olarak çalışabilir. Örneğin ön iki tekerlek buz üzerinde patinaj
yaptığında, sistem anında torkun tamamını arka tekerleklere yönlendirebiliyor.
Bunun dışındaysa, ekonomik sürüşlerde sistem aracı 2 tekerden çekişli hale
getirip, yakıt ekonomisi sağlıyor.
Normalde tork %40 ön aksa (ön tekerleklere) + %60 arka aksa gönderilirken, sürüş ve yol şartlarına göre sistem otomatik olarak dağılımı değiştiriyor. Bmw’nin tipik karakteristik tork dağılımı Ön %40 + arka %60’dır.
Normalde tork %40 ön aksa (ön tekerleklere) + %60 arka aksa gönderilirken, sürüş ve yol şartlarına göre sistem otomatik olarak dağılımı değiştiriyor. Bmw’nin tipik karakteristik tork dağılımı Ön %40 + arka %60’dır.
Çekiş
sisteminin, anlık ve otomatik olarak değişken oranlarda tork dağılımı
yapabilmesi, gerektiğinde ön çekişli veya arkadan çekişli hale dönüşebilmesi, onu
akıllı “intelligent” yapıyor. Bu sebeple bmw bu sistem için “xdrive akıllı dört tekerden çekiş sistemi”
adını vermiş.
Daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: xDrive Çalışma Prensibi ve Teknik Detayları)
Bmw’nin xDrive çekiş sisteminin faydaları avantajları: çok daha
iyi bir yol tutuşu, daha iyi hızlanma, daha iyi viraj alma performansı, daha
iyi yavaşlama, daha iyi stabilite (kararlı-güvenli sürüş) imkanı sunuyor.
Xdrive, hem performansa hizmet ediyor, hem de zorlu yol koşullarında aracın
ilerlemesini sağlıyor.
Bmw xdrive sürekli 4 çeker mi?
Yeni nesil Bmw xdrive sistemi, sürekli dört tekerden çekiş yapmaz, sürücü seçtiğinde veya gerektiğinde ve sürüş şartlarına göre 4 çeker olarak çalışır. Normal sürüşlerde yakıt ekonomisi için 2 tekerden çekiş yapmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder