Puretech
benzinli motor, PSA (Peugeot Citroen) grubunun verimli – ekonomik yeni nesil
benzinli motoruna verdiği isimdir. Puretech motorların küçük hacimlilerinde 3 silindir, büyük hacimlilerinde 4 silindir bulunur. Son yıllardaki düşük motor hacmi
(downsizing) ve çevreci motorlar akımının PSA’daki örneği bu motorlar, daha
fazla verimlilik, daha düşük yakıt tüketimi, daha az karbon (CO2)
salınımı ve yüksek performans vaad ediyor. Puretech motor, daha düşük motor
hacminden daha büyük hacimli motordan alınan performansı sunuyor. Örneğin 1,2
litre motordan, 1,6 litre motor performansı alınabiliyor. PSA, muhteşem dizel
motoru HDi’ın yanına şimdi de benzinli versiyon olan Puretech’i eklemiş
durumda. Peugeot bu motor için EB kodlamasını kullanmaktadır. 2014-15 yıllarında
1.0-1.4 litre hacimde yılın en iyi motoru seçilmiştir.
Daha küçük
motor, daha az silindir sayısı, daha az yakıt tüketimi, daha az sürtünme (%30
daha düşük), daha düşük egzoz emisyonları (daha çevreci) demektir.
Puretech 3
silindirli benzinli motorlar hem atmosferik
hem de turbo beslemeli direkt
enjeksiyonlu olarak iki çeşit olarak kullanımda.
Atmosferik PureTech Benzinli Motor
1 litre ve
1,2 litre atmosferik motor seçenekleri mevcut.
4 silindirli motorlarla aynı gücü vermesine rağmen, 100 km’de 1,5 litre
daha az benzin tüketen bu motorların karbondioksit (CO2) salınımları
da 4 silindirli motorunkinden %25 daha az. 1.0L PureTech 68hp ve 1.2L PureTech 82hp olmak üzere iki tip motor mevcut.
Turbo PureTech Benzinli Motor (Direkt Benzin Enjeksiyonlu Turbo Motor)
Turbo şarj
ile havanın basınçlı olarak yanma odasına gönderilmesi, yakıtın emme portlarına
değil de direkt olarak yanma odasına yüksek basınçla (150-200 bar)
püskürtülmesi, 3 silindirli olmasına rağmen puretech motordan alınan gücü
inanılmaz derecede arttırır.
Atmosferik motorların en büyük sorunlarından biri olan, maksimum motor torkunun yüksek devirlerde (3-5 bin) elde edilmesi ve bunun sonucu yakıt tüketiminin çok artması, bu motorlarda söz konusu değil. Geliştirilmiş turbo beslemesi sayesinde motor çok daha düşük devirlerde maksimum tork verebiliyor; 1750-3500 rpm. Bu demek oluyor ki günlük kullanımda en çok kullanılan moto devri bandı aralığında, motorun maksimum torku gaz pedalının altına hazır bekliyor. Düşük devirde gelen yüksek tork sayesinde, daha yüksek vites seçilerek araç kullanılabilir, motor devri daha düşük tutulabilir, bu da yakıt tüketimini aşağı çeker. Performans anlamındaysa düşük devirde gelen yüksek tork, çok iyi bir hızlanma etkisi sağlar.
Atmosferik motorların en büyük sorunlarından biri olan, maksimum motor torkunun yüksek devirlerde (3-5 bin) elde edilmesi ve bunun sonucu yakıt tüketiminin çok artması, bu motorlarda söz konusu değil. Geliştirilmiş turbo beslemesi sayesinde motor çok daha düşük devirlerde maksimum tork verebiliyor; 1750-3500 rpm. Bu demek oluyor ki günlük kullanımda en çok kullanılan moto devri bandı aralığında, motorun maksimum torku gaz pedalının altına hazır bekliyor. Düşük devirde gelen yüksek tork sayesinde, daha yüksek vites seçilerek araç kullanılabilir, motor devri daha düşük tutulabilir, bu da yakıt tüketimini aşağı çeker. Performans anlamındaysa düşük devirde gelen yüksek tork, çok iyi bir hızlanma etkisi sağlar.
Turbo
puretech motor, aynı güçteki motorlardan %20 daha az yakıt tüketimi ve karbon
salınımı sağlıyor. 1.2L PureTech 110hp ve 1.2L PureTech 130hp olmak üzere iki seçeneği
var.
Görüldüğü
gibi 1.2 litre atmosferik olanında güç 82 HP iken, turbo versiyonunda 130
beygire çıkıyor.
Puretech
motorlar manuel şanzımanlı ve tam otomatik şanzımanlı olarak satılmaktadır.
Benzinli puretech
motorlarda gerçek tam otomatik şanzıman: Tork konvertörlü 6 vitesli EAT6 (Efficient
Automatic Transmission- Verimli Otomatik Şanzıman) kullanılmaktır, üreticisi
Japon Aisin firmasıdır.
Öte yandan
dizel motorlarında (HDi) her zaman olduğu gibi yarı otomatik tek kavramalı
şanzıman olan ETG5 - ETG6 kullanılmaktadır.
Puretech
benzinli motorlar; Peugeot 208, 2008, 2008 SUV, 301, 308 de; Citroen’de: Citroen
C3, C Elysee, C4 Cactus serilerinde kullanılmaktadır.
2014 Citroen C4 cactus 1.2 puretech feel arabada turbo varmı?????
YanıtlaSil