Takip Edin

Benzinli Motorlarda Yakıt Sistemi (Temel Bilgiler)

(Direkt Benzin Enjeksiyon Sistemi GDI)

Benzinli Motorlarda Yakıt Sistemi 

Yakıt Enjeksiyon Sistemi Çeşitleri:

* Karbüratörlü Yakıt Sistemi
* Tek Noktalı Yakıt Enjeksiyon Sistemi
* Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyon Sistemi
* Direkt Püskürtmeli Yakıt Enjeksiyon Sistemi

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte, benzinli  araçların yakıt enjeksiyon sistemlerinde de ilerlemeler yaşanmıştır. 

Karbüratörlü yakıt sistemlerinde hava-yakıt karşımı istenen düzeyde sağlanamıyordu ve yakıt sarfiyatı oldukça yüksekti. Otomotivdeki gelişmelerle, benzinli araçlarda enjektör kullanılmaya başlandı ve önce tek noktalı, sonra çok noktalı, en son ve günümüzde kullanılan en iyi sistem olan direkt yakıt enjeksiyon sistemi kullanılmaya başlandı.

Tek Noktalı Yakıt Enjeksiyon Sistemi (SPI (Single Point Injection) )

Yakıt, emme manifolduna püskürtülür. Karbüratörlü sistemlerden sonraki sistemdir, karışım daha iyi hazırlanır ve daha verimlidir. Emme manifoldunun girişinde tek bir enjektör bulunur.


Buji ateşlemeli motor için yakıt yönetimi, hava-yakıt karışımını düzenlemek için aşağıdaki işlevlerin kontrollerini  zorunlu kılar.
*Doğru miktar ve oranda ölçülmesi
*Formu (fiziki yapısı)
*Aktarılması - iletilmesi

*Dağıtılması

Karışımın yapısı, özellikle yakıt enjeksiyon parçasının (enjektörün) tipinden etkilenir. Yakıt emme manifolduna genellikle sıvı damlacık halinde girer. Damlacıkların diğer kısmı manifold duvarlarında film tabakası oluştururken (istenmeyen durum), damlacıkların bir kısmı, emme supaplarına giderken,  buharlaşarak  yakıt buharı haline dönüşür (istenen durum). Tek noktalı yakıt biçimlendirme ile ilişkili karışım kalitesindeki çoğu önemli iyileştirmeler, gaz kelebeğinde ve  sıcak emme manifoldu duvarında arttırılmış buharlaşma olarak izlenebilir. Çok noktalı yakıt enjeksiyon sisteminde, sıcak emme manifoldundaki  buharlaşma tarafından, enjektördeki mükemmel karışım formasyonuna katkı  sağlanır.

Tek noktalı karşım formasyonuyla, karışımın taşınması ve dağıtılması ikisi birden emme manifoldunda gerçekleşir. Sonuç olarak, her iki işlemde de manifold tasarımı temel etkiye sahiptir, ve tüm bu çalışma koşulları altında uniform (homojen) yakıt dağıtımının gerçekleştirilmesi çok zordur.


Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyon Sistemi (MPI: Multi Point Injection)

Her silindirin emme manifoldu girişinde, ayrı ayrı silindir sayısı adedince enjektör vardır. Enjeksiyonu ECU kontrol eder. Yakıt, emme supabının hemen arkasına püskürtülür, daha homojen bir yakıt-hava karışımı sağlanır ve yakıt ekonomisi önceki sistemlerden üstündür.

Dağıtılmış yakıt formasyonuyla, yani çok noktalı yakıt sistemleriyle, saf hava emme manifoldu odası boyunca akar. Üniform (homojen) karışım dağıtımında optimum (en iyi) şartları sağlamak için, yakıt genellikle direkt olarak emme supabından önce (emme supabının arkasına) püskürtülür.

(Tek Noktalı ve Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyon Sistemi)

Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyon Sistemi Çeşitleri
 -K-Jetronic
 -KE-Jetronic
 -L-Jetronic
- LH-Jetronic

Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyon Sisteminin Bileşenleri (Parçaları)
Elektrikli Yakıt Pompası
Hava akış sensörü (Debimetre)
Isıtma Regületörü
Harici Hava valfi
Lambda Karışım Kontrolü (Sensörü)
Elektro-hidrolik Basınç Aktivatörü
ECU
Enjektörler
Gaz Kelebeği Anahtarı
Motor Sıcaklık Sensörü
Lamda Kapalı -Devre Kontrolü


Direkt Püskürtmeli Yakıt Enjeksiyon Sistemi

Yakıt, direkt olarak yanma odasına püskürtülür. Enjektörler, ECU kontrolünde çalışır, püskürtme zamanı ve püskürtme süresi; ÜÖN sensöründen gelen krank konum bilgisine ve faz sensöründen (kam mili konum sensöründen) kam mili pozisyon bilgisine göre, sürücünün gaz pedalına basma miktarı esas alınarak hesaplanır ve uygulanır. Sensörlerden alınan bilgilerle mükemmel hava-yakıt karışımı oranı sağlanarak, performans arttırılırken, yakıt sarfiyatı azaltılmış olur.

Yakıt, benzin enjektörleriyle yanma odasına yaklaşık 100 bar basınçla püskürtülür.

Daha fazla bilgi için bakınız: Direkt Enjeksiyon Sistemi...

Emisyon değerleri bu sistemle çok daha düşürülmüştür.

(Tek Noktalı, Çok Noktalı ve Direkt Püskürtmeli Yakıt Enjeksiyon Sistemi)



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için sayfanın yukarısındaki OTO ARIZALARI SORU CEVAP GRUBU'nu kullanmanız gerekir : https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

En Yeni Konular

Yazılı içeriklerin kopyalanması ve başka sitelerde yayınlanması yasaktır.