Takip Edin

Vuruntu Sensörü Nedir Ne İşe Yarar? Arızası Görevi

bosch knock sensör

Vuruntu Sensörü Ne İşe Yarar (Görevi Nedir)? (Knock Sensor Nedir)
Vuruntu sensörü (knock sensor) motorda meydana gelen vuruntu ve titreşimleri tespit eder ve elektronik kontrol ünitesine (ECU) bildirir. Motorun yakıt ve ateşleme sistemini yöneten motor kontrol ünitesi, vuruntu sensöründen gelen sinyallere göre ateşleme ve enjeksiyon avansını ayarlar.

Elektronik kontrol ünitesi gelen bu sinyali hafızasında kayıtlı olan değerlerle kıyaslayarak yorumlar ve  vuruntunun büyüklüğüne göre, motorun ateşleme avansını azaltır.  Motor kontrol ünitesi, motor bloğunda bulunan vuruntu sensörü sayesinde, hangi silindirin vuruntuya sebep olduğunu tespit edebilir ve, noktasal olarak o silindirin ateşleme avansını azaltabilir. Vuruntunun ortadan kalkması durumunda, ecu ateşleme avansını normal düzeyine arttırır.
Vuruntu sensörü, vuruntu titreşim oluştuğunda 300 ila 500 milivolt arasında bir gerilim üretir.


Vuruntu sensörleri hem dizel motorlarda hem benzinli motorlarda kullanılmaktadır.
*Benzinli motorlarda vuruntu sensörü, ateşleme zamanının (ateşleme avansının) motor kontrol ünitesi tarafından ayarlanmasını sağlarken;
*Dizel motorlarda vuruntu sensörü, dizel enjektörlerin ön püskürtme zamanlamasının motor kontrol ünitesi tarafından ayarlanmasını sağlar.


knock sensor

Vuruntu Sensörü Nasıl Çalışır? ( Çalışma Prensibi) 
Vuruntu sensörünün içinde piezo kristal eleman vardır, bu piezo elemana (piezoelektrik) titreşim ya da basınç uygulandığında, elektrik voltajı üretmektedir. Yani vuruntu sensörü, titreşimi elektrik sinyaline dönüştürür. Vuruntu sensöründe, motorun vuruntu-detonasyon yapması sonucu oluşan voltaj gerilimi, elektronik kontrol ünitesine gönderilir.

Titreşime bağlı olarak, sensörün içindeki karşı ağırlık, piezo elemanın üzerine baskı oluşturur, bu baskı, piezo elemanda, sensörün çıkış voltajını oluşturur. 

vuruntu sensörü çalışma prensibi


Motorda Vuruntu Sesi
Motorun vuruntulu olarak çalışması, motorda bulunan tüm hareketli parçalara (kam mili, subaplar, piston, biyel, biyel yatakları, piston pimi, krank yatakları, silindir iç yüzeri vb.) zarar verir ve büyük masraflar açabilir.

Vuruntu Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır? (Motorda Vuruntunun Belirtileri)
Motorda vuruntu oluşmasının sebebi, yakıtın yanma zamanlamasının yanlış olmasından kaynaklanır, yanma odasında meydana gelen bu düzensiz yanma olayı, motorda titreşimlere, motorun tıkırtılı ve sesli çalışmasına (vuruntu sesi), rölantide motor devrinde dalgalanmalara, motorun çekişinde düşüşlere, rölantide kendi kendine motorun stop etmesine, yakıt sarfiyatının artmasına sebep olur.
Motor vuruntulu çalıştığında, sürücü gösterge panelinde sarı renkli arıza lambası yanacaktır. Arıza meydana geldiğinde motor kontrol ünitesi (benzinlide) ateşleme veya (dizelde) enjeksiyon  ayarını değiştirerek düzeltmeye çalışır. Bu durumlarda arıza lambası yanıp sönecektir. Motor rölanti devri, motor kontrol ünitesi tarafından bir miktar yükseltilecektir.
Vuruntu Sensörü Arızası : Vuruntu sensörü bozulursa, motor güvenli çalışma moduna geçer, motor gücü sınırlandırılır, motorun çekişi düşer, yüksek hız yapılamaz ve yakıt sarfiyatı artar.


Motorun Vuruntu Nedenleri Nelerdir?
Motorda yakıtın düzensiz yanarak vuruntu oluşmasına yol etkenler genel olarak; yakıt kalitesine, bujilerin ayarlı ve temiz olup olmamasına, doğru buji seçimine, motorun hararet yapmasına, enjeksiyonun düzgün yapılıp yapılmamasına, ateşleme sisteminin düzgün çalışıp çalışmamasına, subap mekanizmasının ve subapların sağlam ve ayarlarının düzgün olup olmamasına bağlı olarak değişecektir.

Vuruntu Sensörü nerededir? (Motordaki Konumu)
Yanma odası kaynaklı olarak oluşan titreşimleri iyi bir şekilde algılayabilmesi için, vuruntu sensörü yanma odasına ve silindirlere en yakın olacak şekilde takılmıştır. Arabada vuruntu sensörü, motor bloğunda, emme manifoldunun olduğu tarafta ve emme manifoldunun alt tarafında, motor bloğuna sonda şeklinde bağlanmış durumdadır. 4 silindirli bir motorda genellikle 2. ve 3 silindirin arasına, yani tam orta konuma yerleştirilmiştir. Eğer V tipi motorsa (v6 v8 gibi) iki silindir bloğunda ayrı ayrı vuruntu sensörü bulunur.

vuruntu sensörü nerede

9 yorum:

  1. iyi günler Getz 1.3 aracımın vuruntu sensörünü soketten çıkardım ve sensörden gelen soketin iki ucuna avometre bağladım gaz verdikçe 400 milivolta kadar çıktı bu durumda vuruntu var diyebilirmiyiz teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kaynaklar bize 300 - 500 milivoltun, vuruntudan kaynaklandığını söyler.

      Sil
  2. Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim. Sayenizde aracımın arıza sebebini anlamış oldum,yalnız aracım bu arızayı açıklamasında (anlaşılmaz motor torku arızası) olarak bildiriyor, ilk marşta motor sarsıntılı çalışınca gösterdiğiniz (check engıne) arıza ışığı yanıyor bana tesisatta sorun var denildi enjektörlerden şüpheleniyorum.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,
    Aracınız dizel sanırım, sorun enjektörlerden olabilir.
    Aracınız dizelse bu yazıyı
    http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/06/dizel-rolanti-devri-nasil-ayarlanir.html

    Aracınız benzinliyse bu yazıyı
    http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/01/motor-rolantide-vuruntu-yapyor-cozum.html

    okumanız faydalı olabilir.

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar öncelikle verdiginiz bu bilgiler için çok teşekür ederim benim fiat palio 98 1.6 16 vlf aracım var aracımda rolenti sıkıntısı istop etmesi yolda giderken çok fazla sendelemesi var ben sakaryada yaşıyorum burdaki bütün sanayilere götürdüm çözemediler bilenlerde başından sağdı ugraşamam deyip üstelik cebimden 3 bin tl aldılar ve ben bıktım bu arabadan parçalarınıda bulamıyorum bu sorunu biliyorsanız bana lütfen yardımcı olun rıca ediyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ateşleme ve yakıt sistemi düzgün çalışıyorsa, supap sisteminden kaynaklanıyor olabilir bu arıza. özellikle aracınız lpg li ise ve aracın çekişi/gücü de azalmışsa, bu ihtimal daha da kuvvetlenir. lpgli araçlarda supaplar zamanla yanıp eriyor.

      İyi bir motor ustasının bakması gerek, sorun supaplardan derseler, supapların set olarak değiştirilip, supap ayarlarının yapılması gerekecektir.

      3000 tl masrafla sorunun çözülmemiş olması çok kötü olmuş.

      Malesef yine bütün iş, işinin ehli dürüst bir usta bulmakta. Sakaryada olmadıysa kocaeli yi de deneyin isterseniz.

      kolay gelsin.

      Sil
    2. Çok teşekür ederim verdigin bilgiler için :)
      Msjınızı yeni gördüm nedeni msj geldi diye gereksizler kısmına gelmiş ben görmedim kusura bakmayın geçen hafta bir hafta boyunca sanayideydim aracın bazı parçaları degişti ve hala aynı ve bende para bitti bende bittim :( bugün anlaştıgım bir ustaya bıraktım aracı param yok dedim tamm dedi sorunu bulalım ona göre parça alır takarsın dedi seni çok yormuşlar dedi para işini düşünme daha sonra da halledersin dedi son aşama olarak enjektör ve aipoplar kaldı onara bakıcaz inşallah bulur ve çüzülür :( eyer süpopta çıkarsa çokmu maliyetlidir?

      Sil
  5. günaydın bende 1991 honda cıvıc var f kasa bu arabalardan çok aldım bindim ve sattım ama şimdi yine bir tane aldım kullanıyorum arabada motor vurultulu çalışıyor hafif gaz verince vurultu gidiyor gibi ama mesela araç trafikte dururken içeride sanki sesim yankılanır gibi yada kulağuma garip bir vurultu sesi geliyor araç benzinli 1.5 b15 motor km 300.000 ve motor yeni yapılmış otomatik vites çokta yakıt yakmakta bende siboplardan şüpeleniyorum banada yardımcı olursanız sevinirim meil adresim kenan.korkulu@drdmotorbikes.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Dediğiniz gibi supap ayarsızlığından veya supapların yanmış olmasından olabilir.

      Sil

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için sayfanın yukarısındaki OTO ARIZALARI SORU CEVAP GRUBU'nu kullanmanız gerekir : https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

En Yeni Konular

Yazılı içeriklerin kopyalanması ve başka sitelerde yayınlanması yasaktır.