Debriyaj Müşürü Nedir Ne İşe Yarar? Debriyaj Müşürü Nerede?

Debriyaj Sensörü (Müşürü) Ne İşe Yarar? Debriyaj Sensörü Nedir? (Debriyaj Konum Sensörü)
Debriyaj sensörü (müşürü), debriyaj pedalına basıldığını algılayarak elektronik kontrol ünitesine gönderir. Debriyaj pedal düzeneğinde bulunur, debriyaja basıldığı bilgisini ECU’ye iletir. CPP Sensor: Clutch Pedal Position Sensor: Debriyaj pedalı pozisyon sensörü. ECU, bu şalterin sinyaliyle debriyaj pedalına basıldığını (ayrışma) veya bırakıldığını (kavraşma) algılar. Debriyaja basıldığında dizel motorda yakıt enjeksiyonu azaltılır, böylece vites değişimlerinde motorun silkelenmesi önlenir. Benzinli araçlarda da vites değişimlerinin sarsıntısız olarak gerçekleşmesi sağlanır. Vites değişim sırasında enjeksiyon bir miktar azaltılır.



Elektronik kontrol ünitesi, debriyaj müşüründen aldığı sinyalleri şu işler için kullanır:
* Kalkışlarda bir miktar zenginleştirme yaparak sarsıntıyı engeller, rahat kalkış yapmanız sağlanır,
* Vites geçişlerinde konforu arttırır, vites değiştirme sırasında yakıt püskürtme miktarı azaltılarak motor devri sınırlandırılır ve aşırı devirlenme ve sarsıntı azaltılmış olur,
* Debriyaj pedalına basılırsa hız sabitleyici (cruise control) devre dışı bırakılır,
* Cut-off (yakıt kesme) esnasında bilgi verir.
Not: Bazı araçlarda debriyaj pedalına basılmadan marş yapılmaz, aracın marş yapması için debriyaj pedalına (sonuna kadar) basmak gerekir. (Örneğin dizel toyota corolla). Debriyaj sensörü, pedala basıldığı bilgisini ecu ye gönderir ve marş yapılmasına ve motorun çalışmasına izin verilir.



Debriyaj Sensörü Nasıl Çalışır?
Aslında basit bir elektrik anahtarı gibi çalışır, tıpkı fren pedalı müşüründe olduğu gibi, içinde yaylı bir kontak butonu vardır ve debriyaj pedalına basıldığında serbest kalan yay iterek kontak uçlarını birleştirir devrenin tamamlanmasını sağlar. Böylece ECU, sürücünün debriyaj pedalına bastığını algılar. Debriyaj sensörü, “normalde açık” bir sensördür, yani mekanik olarak debriyaj pedalına basılmadığı durumlarda, devreyi açık tutarak sinyal göndermez.
  
Debriyaj Müşürü (Debriyaj Sensörü) Nerede Bulunur?
Debriyaj sensörü, debriyaj pedalında bulunur, debriyaj pedalının hareketli bağlantı noktasına yukarı doğru bakarsanız bu sensörü görebilirsiniz.



Debriyaj Müşürü Arızası Nasıl Anlaşılır?
*Debriyaj müşürü arızalandığında, araba ilk kalkışta silkelenme-titreşim yapacaktır, çünkü sensörden bilgi gelmediğinden, ecu, yakıtı zenginleştirmiyor.
*Debriyaj sensörü bozulursa, vites geçişlerinde zorluk ve motorda sarsıntı (vites değiştirirken motor devri aşırı artar) meydana gelir.
*Hız sabitleme sistemi (cruise control) devre dışı kalır ve çalışmaz.
*Arabada start-stop sistemi varsa, devre dışı kalacaktır.
*Yokuş kalkış destek sistemi (hill holder), debriyaj sensörü bozuksa devre dışı kalabilir.
İlgili OBD Arıza Kodu: P0704
debriyaj müşürü nerede
(Yukarıdaki resimde arabada debriyaj müşürü nerede görülmektedir)

Debriyaj Müşürü Arızası Sebepleri Nelerdir?
Debriyaj müşürü, pedalın olduğu yerdeki yuvasından çıkmış olabilir, bağlantı klipsi veya vidası kontrol edilmeli. Bazı durumlarda pedala basarken ayak müşürün kablolarına takılıp müşürü yerinden çıkarabilmektedir. Bunun dışında müşür bağlantı kablolarında kopukluk-kısa devre meydana gelmiş olabilir, kablo bağlantısı kontrol edilmeli. Müşürün kablo soketi yerinden çıkmış, gevşemiş, korozyon-oksitlenme-kirlenme yapmış olabilir ve temassızlık oluşabilir. Müşürün içindeki yay takılı kalmış olabilir, kontrol edilmeli. Yapısal olarak bir arıza meydana gelmişse, fazla pahalı bir parça olmadığından yenisiyle değiştirilebilir. İlgili OBD Arıza Kodu: P0704

Yorumlar

  1. bravo çok doğru bilgiler debriyaj müşürünü kontakları zımparaladım hız sabitleme devreye girdi viteslerde vuruntu kalktı

    YanıtlaSil
  2. 2017 model Isuzu kamyonet var debriyaj da cozemedigim bir sorun yaylanma her zaman iyi olmuyor basıp çekerken yaylanma nedeni ne olabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Debriyaj hidrolik kumanda hattı hava yapmış olabilir, öyleyse havasının alınması işe yarayabilir.
      Ayrıca bakınız: https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2016/09/debriyaj-arizalari-kavrama-arizasi-belirtileri.html

      Sil
  3. 2011 Opel Astra H Kasa ArCımda Sıkıntı Var. Kalkışta Gaza Bastığım Anda Arıza Lambası Yanıyor ECN Koduna Baktığımda İse 0704 Kavrama Düğmesi Girişi Devre Arızası Tesisat, Kavrama Düğmesi Sensör) Diye Çıkıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu arıza bendede var cevabı merak ediyorum

      Sil
  4. 212 model hyundai accent blue arac ekranda vites geçişlerini göstermiyor , 1. Ve 2. Viteslerde ayağımı gazdan çekince araçta sarsıntı oluyordu debriyaj müşürünü değiştirdim ama tam randımanlı olmadı sanki vites geçişleri bazen gösteriyor bazen göstermiyor. Ayağımı gazdan çekince bazen hiç sarsıntı olmuyor bazen de eskisi gibi oluyor. Ne yapmam gerekir yardımcı olursanız sevinirim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba bu sorunun cevabını verebilir misiniz?

      Sil
  5. Merhaba, anladığım kadarıyla debriyaj müşürü debriyaja basarken yakıt miktarını azaltıyor ama bunu örneğin 3000 devirde debriyaja basmaya başladık sadece 3000 devirin üzerine çıkmasın diye mi yapıyor yoksa her ihtimalde (ornegimdeki 3000 devirin üzerine çıkmasada) yakıt miktarını azaltıyor mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Debriyaja basarken neden aynı anda gaza basıp devri 3000'in üzerine çıkarıyorsunuz?

      Sil
    2. Soruyu değiştirip sorayım;
      Debriyaj pedalını aşağı doğru iterken gaz pedalini kaldiririz (Ben kavrama noktasında tamamen bırakmış oluyorum.)
      doğrumudur?
      İşte debriyaj müşürü biz gaza hafif basarken(kavrama noktasına kadar kaldırırken azda olsa gaz veriliyor),
      Debriyaj muşurude o anda gazı kesince bir problem oluşurmu?

      Sil
    3. Gaz pedalına basılıyorsa, esas alınan sinyal gaz pedalının sinyalidir. Debriyaj müşürü, gaz pedalına basılmıyorken, sadece düzeltici bir etki gösterir. Gaz pedalına basılırken, debriyaj müşürü gazı kesemez.

      Sil
  6. Öncelikle herkese merhaba Debriyaj ve fren pedallerinin bağlı olduğu tablanın adını söyleyebilirmisiniz debriyaj yağı boşalmıştı bende debriyajı fazla kaldırmışım sensörün yuvası kırlmış onu araştırıyorum ama adını bilmiyorum yardımcı olanlara çok teşakkür ediyorum

    YanıtlaSil
  7. Merhaba 2001 Ford focus chia araçta debriyaj müşürü var mı ? Yoksa normal yolda giderken ayağımı gazdan çekerken veya gaza basarken silkelemesi neden olabilir ?

    YanıtlaSil
  8. Debriyaj pedalına bastığım zaman aracın devri düşüyor ayağımı debriyajdan kaldirinca normale dönüyor.
    Yolda giderken örneğin sağa ışıklarda durmam gerekiyor ve debriyaja bastığım anda araç duracak kadar devir düşüyor hatta bazen stop ediyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynı sorun bende de var nedenini bulabildinizmi benim aracımda cihazda sadece depriyaj müşürü veriyor

      Sil
  9. İyi günler 2015 Ford Mondeo 1.6 TDCİ aracımin gidişinde cekisinde hiç bir sıkıntı yok fakat kalkışta silkeleme yapıyor ve normal ışıklarda aracı kaldiracagim zaman stop ediyor acaba böyle bir sorunudur bu aractakide

    YanıtlaSil
  10. Bmw 3,20d otomatik aracım var. Bu arızayı verdi. Otomatik araçta bu müşür nerededir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hız bilgisini doğru alamadığı için yapıyor olabilir aracınız

      Sil
  11. Ford connet araç çalışır yürür durumdayken kızdırma buji arızası veriyor istoba gidiyor sebebi ne olabilir debriyaj sensörünün etkisi varmıdır

    YanıtlaSil
  12. Bu bilgileri paylaşan hocama sonsuz teşekkürler.nerdeyse baskı ,balata ayrıca volati degistirecektik 4500 TL masraf edip yinede aynı sorunu yaşayacaktık

    YanıtlaSil
  13. Merhaba kolay gelsin.Clio 3 2008 dizel aracın var gayet memnunum ancak debriyaja basınca ara sıra her zaman olmuyor Çıt çıt diye ses geliyor acaba debriyaj müşüründen olabilir mi diye düşünüyorum.Yardimci olursanız çok memnun olurum Selamlar

    YanıtlaSil
  14. 2 , 3 , 4 yada 5. vitesde giderken ayagınızı gazdan cekiginizde olusan vuruntu neyden kaynaklanır
    tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynı sorun bendede var takozları deyiştirdim düzelmedi bilgi edinirseniz paylaşırmısınız teşekkürler

      Sil
  15. 2007 ford fiesta araç hızlanınca silkeleniyor acaba neden kaynaklanıyor

    YanıtlaSil
  16. corolla 2008 benzinli 1,6 kullanıcısıyım. debriyaja sonuna kadar basmazsam çalışmıyor benim araçta. dizel denmiş yukarıda ekleme yapmak istedim.

    YanıtlaSil
  17. Merhaba 2004 Megan benzinli hız sabitleyicim --- çizgi şeklinde ve çalışmıyor direksiyon sargısı değişti mavi müşür cihazla kontrol edildi sağlam debriyaj da diğer müşür kontrol edilmedi birtek, birde akü değişti bir bağlantısı varmıdır bilmiyorum başka ne tür arıza oluşur yardımcı olabilirseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  18. bende 2012 model focus 3 titanyum araç var .aracım yakın zamanda arıza yaptı.yani aracım kalkışından 1inci vitese attım 2 vitese geçmedi daha doğrusu vitese hiç geçmedi.piyasadan bi usta buldum.aracı çektirdim şanzımanı söktü dediki alt debriyaz rulmanı arızalanmış değiştirdi.sonra aracı yarım topladı çaliştırdı.dedeki üst merkezde bozuk.onuda değişti.araç oldu dedi sabah aracı teslim alıcam geldim dükkana aracımın şanzıman yerde abi dedi senin debriyaz baskı balatanın içindeki yuvarlak halka kırılmiş bunun tamiri yok drğişmesi lazım.neyse onuda değiştirdi.anlıcanız paranız varsa vede böyle biaraca biniyorsanız yetkili servise gidin .enson aracin pover tuşuna basıyorum uzun çalışıyor.firene basıyom araç çalışıyor.meğer debriyaz üst merkezie yanlış parça takmış bugün bursa oto koça gittim durumu anlattım.1300 tl ye işçilik dahil üst merkez sensörlü parçanın siparişini verdim.ben şimdi bu ustayı napıyım...

    YanıtlaSil
  19. Herkese merhaba,benimde 2009 accent era 1,5 dizel aracim var,arac 1. Ve 2. Viteste iken gaz verip gazi azaltip tekrar gaz verdigimde bildiginiz tepinir gibi tekleme yapiyor,nette biraz arastirsim,debriyaj müşüründen kaynaklaniyor dediler,müşüre baktim saglam görünuyor,normal calisiyor,acaba sorun baksa neyden kaynaklanabilir ve debriyaj müşürünü bir sure iptal edip kullanmayi deneyecegim bir sorun olurmu, bilgisi olan yardimci olabilirmi Allah rizasi icin.tesekurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. müşürü avametreyle ölçün veya ölçtürün. sağlamsa üsteki somunları gevşetin ve debrijaya doğru müşürün ucunu biraz uzatın(ayarlayın). Yani pedalı aşagıya doğru düşürmüş olun. Deneyerek en sorunsuz yeri bulun ve sabitleyin. NOT: müşürü iki adet somunla sabitliyoruz.. çok sıkmayın bozarsınız.

      Sil
  20. 2007 model hyundai era da debraj müşürü varmı

    YanıtlaSil
  21. Benim 2007 model hyundai era da debraj müşürü yok araç vites değişimlerinde titreme yapıyor sebebi nedir debrajda sanki yokarda kavriyor gibi

    YanıtlaSil
  22. Slm arkadaşlar benim aracım 2007 doblo piremiyo aracım vites atınca gaz arası silkeliyor anlık ve ortalama tüketim çok gösteriyor 4 ayrı ustaya aracı gösterdim enjektörcü dedi 2 tane enjektör ustasına gösterdim araçta birşey yok fazla takılma dedi beyin iye götürdüm usta oturduğu yerden kalkmadan debriyaj müşürü arızalı dedi müşürü pedaldaki bastığı yerdeki aparat kırılmış

    YanıtlaSil
  23. 2006 Jetta düz motor 1 ve 2 .viteste Ufak ayağımı gaz pedalından çekince tekrar basınca boğuluyor rölanti devrine geldikten sonra gaza basnca tepki veriyor bu durum 3 4 ve 5 yok derbiyaj sensörünü yuvasından çıkarıp kenara aldığımda bu sefer gaz yiyiyor bu seferde viteslerde ayağımı gaz pedalından çekince ufak silkeme oluyor

    YanıtlaSil
  24. Selam aleyküm Laguna 2 1.6 2004 var. Aracım son zamanlarda debriyaja basmadan çalışmıyor ve ayağım debriyajda iken yani fiteste stop edemiyorum ettiğimde akabinde ilk çalışmada enjeksiyon hatası ESP hatası bagirmalar vs yaşıyorum sonra geçiyor gaz kelebeği değişti beyine bakıldı

    YanıtlaSil
  25. Passat b6 çalıştırırken debriyaja basın diye uyarı geliyor. Debriyaja basmama rağman araba çalışmıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arızayı bulabildinmi bende aynı sıkıntı yaşıyorum cevaplarsan sevinirim

      Sil
  26. Merhaba megane 2 1.6 2004 model aracım vitesteyken debriyaj bassam bıle calısmıyor bosa alınca calısıyor sanzuman musurunu degıstım debriyaj musurunu degıstım sonuc aynı

    YanıtlaSil
  27. Selamın aleyküm arkadaşlar. Benim Bir sorum olacak hundai blu anahtarı çeviriyorum ışıklar yanıyor debriyaj basıyorum ama araba bazen çalışıyor bazen çalışmıyor elektirikciye gittim elektirik ci anahtarcı ya yolladı anahtarcı beyinciye yolladı beyinci baktı bu beyinden değil debriyaj sensorunden dedi sizce nedir bu bilen varmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kardeşim Debryaj pedalının altın da bir müşür var. Sanırım onu kastetmişlerdir.

      Sil
  28. Merhaba
    Araç ile yolculuk yaparken bazen debriyaza basınca araç stop ediyor. Bunun nedeni debriyaj sensörü olabilir mi

    YanıtlaSil
  29. Benim aracım 2017 linea 1.3 manuel vites bilgisayara bağladığımda 1 vites ve geri vites geçtiği görünüyor 2.3.4 ve 5 vites görünmüyor cruz control taktırdım herşeyi aktif çalışıyor ama devreye girmiyor sorun bu müdürden olabilirmi aracımda varmı onu bilmiyorum

    YanıtlaSil
  30. 2013 cidroen jumper yolda giderken istop ediyo vides 3. 4 farketmiyor ve hemen konya kapatıp açıyorum çalışıyor hava akış musurun ve hava akış metreyi değiştirdim olmadı elektirik tessatini soydular baktılar olmadı sebebi ni bilen varsa bana yardımcı ollabilirmi

    YanıtlaSil

Yorum Gönder