Dizel Rölanti Devri Nasıl Ayarlanır? Rölanti Dalgalanması

Dizel Rölanti Devri Nasıl Ayarlanır? Rölanti Arızası Sebepleri Nelerdir?
Dizel araçlarda gaz kelebeği ve rölanti ayar valfi yoktur. Dizel motorun devri sadece enjektörlerden püskürtülen yakıt miktarıyla ayarlanır. Motor kontrol ünitesi yakıt miktarını, ön enjeksiyon ve ana enjeksiyon zamanlamasını hassas bir şekilde ayarlar. Motor çalışırken aşırı vuruntu-titreşim olması durumunda, bunu vuruntu sensörüyle algılayarak enjeksiyonun zamanlamasında küçük değişiklikler yapabilir. Dizel motorlar yapıları itibariyle biraz gürültülü ve titreşimli çalışırlar, anormal bir titreşim meydana geliyorsa arızadan şüphelenilmeli.


Gaz pedalı konum sensöründen gelen gaz pedalına basılmadığı bilgisi ile, motor kontrol ünitesi motorun uygun rölanti devrinde çalışması için gerekli olan yakıt miktarını enjektörleri yöneterek ayarlar. Hedeflenen rölanti devrine ulaşmak için Örn: 600dev/dk püskürtülen mazot miktarı arttırılır veya azaltılır. Yeni nesil dizel araçlarda hiç gaza basmadan 1. Viteste bir yokuşu bile bu çalışma prensibi sayesinde çıkabilirsiniz. Yokuşu çıkarken düşen motor devri anında yakıt miktarı arttırılarak tekrar yükseltilir (motor devri ECU tarafından hep sabit tutulur), dizel motorun torku yüksek olduğu için de araç düz yolda veya yokuşta bile yoluna devam edebilir. 


Her motorda olduğu gibi, dizel motorlarda da motorun soğuk veya sıcak olmasına göre rölanti devri değişkenlik gösterir; motor soğukken yüksek rölanti devri, motor sıcakken düşük rölanti devriyle çalışır. Yine klima çalıştırıldığında da motordan güç çekileceğinden rölanti devri yükseltilir.
Dizel Rölanti Düzensizliği ve Dalgalanması Neden Olur?

Yeni nesil dizel motorlarda rölantiye dışarıdan müdahale edilemez. Motor kontrol ünitesi bunu otomatik ayarlar.

Motor rölantideyken aşırı titreme veya motor devrinde dalgalanma meydana geliyorsa,
sebebi büyük ihtimalle ;
*Motor Kontrol Ünitesi Yazılımından
*Yakıt sisteminden; pompa ve enjektörler
*Motorun mekanik arızasından
*Motorun kurum kaplamasından (Bkz: Carbon Clean Kurum Temizleme) olabilir.



Kontrol sırasını en az masraflıdan başlamak üzere yazalım:
Öncelikle motora yeterli hava ve yakıtın rahatça alındığından emin olun. Hava filtresini kontrol edin, kirli-tıkanmışsa değiştirin, motora giden hava hattını kontrol edin. Depodan motora giden yakıt hortumunu kontrol edin, ezilme tıkanma var mı bakın.

İlk yapılması gereken motoru diyagnostik teşhis cihazına bağlayarak, sensörlerin düzgün çalışıp çalışmadığına bakmak olmalıdır. Sensörlerde arıza yoksa diğer adıma geçin.

Motor kontrol ünitesinin yazılım hatasından kaynaklı rölanti düzensizliği arızası piyasada sıkça görülmektedir. Bu kontrolü de yetkili serviste yaptırın. ECU arızası değilse diğer adıma geçin.
Depodan gelen mazot hortumlarında çatlak delik olmamalı ve sisteme hava girmemelidir. Bunu kontrol edin.



Diyagnostik cihazıyla, enjektörlerin yakıt basma miktarları (enjeksiyon süreleri) karşılaştırılmalıdır. Tüm enjektörler eşit miktarda yakıt  püskürtmeli, aksi halde motor dengesiz çalışır, devir dalgalanma yapar. Enjektörlere pislik kaçarsa, bu enjektörün farklı miktarda mazot püskürtmesine sebep olabilir (iğne ve yaylar aralık kalabilir). Enjektörlerin sağlıklı ve kusursuz çalıştığından emin olun. Enjektör arızalıysa, tetkili servisler enjektör tamiri yapmazlar, eğer tamir ettirmeyi düşünürseniz özel serviste işin ehli bir ustaya götürmeniz masrafınızı azaltacaktır. İdeal olanı enjektörlerin orijinal yedekleriyle değiştirilip adaptasyonlarının yapılmasıdır.

Enjektörü bir saç telinin bile bozacağını unutmayın. Enjektör arızasının sebebi yakıt hattının kirliliğiyse, mutlaka yakıt sistemin komple temizlettirin. Temiz mazot almaya özen gösterin.
Sistemde mazot içerisinde su olmamasına özen gösterin, bu da enjektör arızasına sebep olabilir. 


Enjektörler sağlamsa, yakıt pompasının doğru çalıştığını, yakıt basıncının yeterli olduğunu kontrol ettirin.
Yakıt sistemi ve sensörler tamamen sağlıklıysa, supap sisteminde bir arıza var demektir. Eğer egzoz veya emme supapları doğru çalışmıyor, yuvalarına tam oturmuyor, kompresyon kaçırıyorsa, motor rölantide düzgün çalışmaz. Bunun sebebi supap sistemindeki kir-kurum gibi etmenler olabilir (Bkz: Carbon Clean Kurum Temizleme). Ya da supaplar aşınmış, supap ayarları bozulmuş olabilir.
Ana konu: (Dizel Motorda Rölanti Devri Yönetimi
(Bkz: Dizel Motorlar)

Yorumlar

  1. Aracım 2008 symbol 1,5 dci. Yazın mazot geri kaçtığı ve tek marşta geç çalıştığı için gidiş dönüşlere metal çekvalf takıldı sorun çözüldü ta ki havalar soğuyana kadar. Araç sabah ilk çalıştırmada yine tek marşta geç çalışmaya başladı ve çalıştıktan sonra rölanti dalgalanması oluyor. Aracı çalıştırdıktan sonra içeride sanki mazot zor devirdaim ediyormuş gibi homurtular duyuluyor fakat kaputu açıp ses dinlemesi yaptığımda bu homurtular duyulmuyor. Dikkatimi çeken bu ilk çalıştırmada vakvak ile filtre arasındaki şeffaf hortumda mazot yürümüyor bu hortumda 6-7 cm kadar mazot filtreye kadar da hava oluyor. Vakvakı motor çalışıyorken 10-15 kere pompalayıp hortumları tamamen mazotla doldurunca homurtu ve dalgalanma bitiyor. Yada araçla biraz yol gidince durup kontrol ediyorum hortumlar mazotla dolunca dalgalanma ve homurtu bitiyor. Bu anlattığım durum hava biraz ısınınca ya hiç olmuyor ya da kısa sürüyor. İstanbuldayım şubatın işk haftası bahar havası oldu 3-4 gün geç çalışma ve dalgalanma olmadı hava soğuyunca tekrar başladı. Araçla yol alıp parkedince 2-3 saat sonra yine hortumda mazot olmuyor fakat aracı çalıştırınca bu hortumda mazot yürüyor. Bir iki kere bilgisayara bağladık hata gözükmüyor. Enjektörler tamir edildi bu dorun enjektör tamirinden önce de vardı. Basınç regülatöründen şüphelendik yenisini takıp iki gün denedim yine devam etti. İşin tuhaf tarafı soğuk havalarda sorun daha bariz oluyor takılan çekvalflere rağmen sistem hava yaptığı için metal çekvalflerden şüphelenmeye başladım iki pompacıya gösterdim ikisi de çözğm bulamadı pompanın basınç değerleri nominal değerlerde

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçmiş olsun usta bende 1 5 careto var homurdama benimkinde de vardı devirdaim değişti homurdama kesildi

      Sil
  2. Ustam yeni gelişmeler var. Filtreye mazot yürümemesinin sebebi hortumların filtreye ters takılmasıymış. Neyse her ihtimale karşı hortumları değiştirdik bağlantılar düzeltildi şuan yakıt akışı normal fakat soğuk havada ses ve dalgalanma devam ediyor bu sorun havalar ısınınca olmuyor şu sıralar istanbulda 2-3 gündür hava sıcak ve sıkıntı yok.
    Soğuk havada ilk çalıştırmada rölanti 1000 devir civarı başlıyor 5-6 snye sonra o tuhaf sesle beraber dalgalanma başlıyor bu dalgalanma havanın soğukluğuna göre ufak ufak ya da çok fazla olabiliyor hava çok soğuksa dalgalanma daha şiddetli oluyor. İlk çalıştırmadan sonra 30-40 sny kadar çalıştıktan sonra stop edip tekrar çalıştırınca motor normal devrine düşüyor ses ve dalgalanma olmuyor. Tuhaf olan arıza ışığı da yanmıyor bilgisayarda arıza kaydı da gözükmüyor. Bu sorun geçen sene kışın yoktu araç yine 1000 devir başlıyor ısınınca normal devrine düşüyordu. İnternette araştırmalarım beni İAT sensörüne götürdü.benim aracımda fabrika çıkışlı egr ve maf sensörü yok IAT sensörü var. İAT sensörünü söküp balata sipreyi ile temizledim fakat havalar sıcak olduğu için sorun zaten tekrarlamıyordu. Bir sitede bu sensör kirlenmiş ya da zayıflamışsa düzgün sinyal gönderemediği için düzensiz rölantiye sebep olur yazıyordu. Soğuk havada tekrarlayan bu sorun bu sensörden kaynaklanabilir mi. Ya da enjektörler tüm sensörlerden bağımsız olarak böyle bir soruna sebep olur mu
    Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam aynı araç bencede var maalesef aynı sorunda var rölanti dalgalanması ve soğukken uğultu geliyor sorunu çözebildinizmi?

      Sil
    2. Uğultu dediğiniz kışın ilk çalıştırmada rölantide iken dalgalanma ile başlayan uğultu sesi mi? E mail adresime telefo numaranızı atarsanız ayrıntılı konuşalım bir çözüm buldum gibi

      Sil
    3. İrfan bey ayni sorun bendede var nasıl Bi yol izlediniz acaba

      Sil
    4. kalite mazot filtresi alın. mann deneyin

      Sil
    5. yakit pompasinin ustundeki basinc sensorunu degisin benim megan da boyleydi duzeldi

      Sil
  3. 2015 fiat linea dizel aracım var sorunum arac fan actıgı zaman rolanti bozukluğu yapıyor fan durdugu zaman normal calışma düzenine giriyor bilgisi olan varsa yardımcı olabilirmi

    YanıtlaSil
  4. Hocam benim araç Fiesta 2010 1.4 dizel 200 binde turbo arıza yaptı deisti sıra enjektor memeleri bozulmuş değiştirdik o arada bir enjektör sokulemedi yarım motor yapildi simdide rolanti dalgalamasi var arac bazen çalışmıyor dünyanın parasını harcadım bi türlü duzelmedi lütfen yardımcı olurmusunuz

    YanıtlaSil
  5. Aracım hyundai accent blue dizel otomatik Ağrıda yaşıyorum sıcak havalarda bile sabah ilk çalışmalarda araba 1500 devrin üzerinde çalışıyor normal mi

    YanıtlaSil
  6. mrb.aracım 2015 fiat linea 1,3 multijet.sorunum aracı çalıştırdıktan sonra 2-3 dk bekledikten sonra yola cıktım.trafik ışıklarına yaklaştıgımda frene bastım.yavasladıgımda debriyajla beraber frene bastım ve arac stop etti.tekrar çalıştırdım 200 mt sonra tekrar trafik ışıklarında durdum.bu kez rölantide anormal çalışmaya basladı.1000 devir altına ve üstüne inip çıkmaya basladı.sanırım dalgalanma.15-20 mt sonra aracı saga cekip istop ettim.tekrar calıştırdıgımda rölanti düzeldi.bunu 1 ayda 2 kez tekrarladı.sorun ne olabilir.tesekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı sorun benim arac imdada var bir türlü sorunu bulamadım maf sensörü nü temizle dediler temizledim olmadı siz bulursanız yazin

      Sil
  7. Merhaba.Aracım rolantideyken titreme yapıyor.Devir çubuğunda herhangi bir dalgalanma yok.Nedeni ne olabilir.Arac 92 binde dizel 2013 focus.Motor takozlarindan olabilir mi ustam.

    YanıtlaSil
  8. Merhaba benim aracım 2003 focus 1.8 dizel. Aracımı sabah ilk çalıştırdığında hafif tatli bir yokuş aşağı salınca rölanti titriyor veyahut aracımı ilk kaldıracakken stop ediyorum ama araç ısınınca bunları yapmıyor. Bazende düz yolda seyir halindeyken araç altimda yığılıp kalıyor kara duman atıyor ama bazende araç altimda durmuyor performansını çok beğeniyorum. Bu ariza hakkında bana bilgi verirseniz çok memnun olacağım şimdiden teşekkürler iyi çalışmalr

    YanıtlaSil
  9. Selam ustam kış geldi benğm sorunum hortladı aracım 2008 1,5 dci symbol 165 binde. Sizinle geçen kış fikir alış verişi yapmıştık. Aracı bilgisayara bağlattım hata kodu da yoktu. Aracımın sıkıntısı şu; sadece kışın hava soğukken ilk marşta rölanti önce sabit bin devir civarı başlıyor peşinden arara ara yukarı aşağı oynuyor bunu motorda da hissediyorsunuz tabii, yani rölanti dalgalanıyor fakat biraz çalıştıktan sonra stop edip tekrar çalıştırınca sorun kalmıyor motor gayet stabil çalışıyor enjektörlerin 3ü geçen kış bakımdan geçti bakımı yapan usta da dahil bir kaç yere gittim kimse soğukta rölanti dalgalanmasına ne cevap veriyor ne çözüm buluyor yaptıkları ilk ve tek şey filtreye sıç atıp değişim yapmak tabii bu da çözüm olmuyor. Geçen kış renolarda ecu kaynaklı olabilir diye beyinciye gittim durumu anlattım ecu dan olabilir dedi fakat kesin konuşamadı ve müsait olmasığı için tekrar gidemedim. Renocu başka bir usta program atarız ama sistem çökebilir dedi uğraşmadı ortada kaldık yazın bir şey yok kışın hava soğuk şiddetine göre şiddeti artıp azalan dalgalanma ile uğraşıyorum. Yazdan beri ilk marşta geç çalışma sorunu başladı enjektörü tamir eden usta getir bakayım dedi ama aynı usta dahil kimse rölantiye çözüm bulamadı. Sanki iat sensörü ile okunan ortam ısısına enjektörler yetişemiyor ve rölanti bozuluyor stop start yapınca da hava sıcakmış gibi 800 devr de sorunsuz çalışıyor lütfen yardım :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu bahsettiğim soruna yakıt pompası üzerindeki yakıt ısı sensörü veya motor üstündeki hararet sensörünün sebep olabileceğini söyleyen ustalar var her nekadar bilgisayarda hata kodu olmasa da bu sensörlerin düzgün okumamasından kaynaklı olabileceğini söylüyorlar böyle bir ihtimal var mı

      Sil
    2. Bende bir aydır bu rolanti sorunu ile uğraşıyorum.Enjektör memeleri değerinde göstermedi test cihazı eyvallah dedik değiştik ve sonuç rolanti yine dalgalandı.Usta başladı tek tek sensörleri söktü başka sensör deneyerekten hepsini denedi yine düzelmedi sensörlerde sorun çıkmadı.
      En son mazot pompasının önünde bir parçayı söktü roliğini değiştirelim dedi ve düzeldi ustama teşekkür ettim .Sağolsun arızayı bulana kadar uğraştı.

      Sil
    3. Aracınız reno mu? Pompadan sökülen parça değişti mi yoksa oring contası mı değişti

      Sil
  10. İrfan arkadaşım aynı sorun bende de var çözüm nedir paylaşırsan sevinirim 2012 1.5 sembol

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mazot pompasının üstündeki yakıt ısı müşürünün fişini söktüm yine dalgalanma oldu, soğutma suyu ısı müşürünün fişini çektim 1000 devirin az üstünde çalıştı ufaktan bir hareket oldu sonra sabit kaldı, stop ettim fişi taktım çalıştırdım dalgalanma başladı fakat kısa sürdü ya hava fazla soğuk olmadığından ya da fişini çekip takmaktan, bir kaç kere daha deneyeceğim sanki bu sensörden kaynaklı gibi çünkü kışın hava soğukken oluyor yazın olmuyor sizin araçta yaz kış oluyor mu sadece kışın mı oluyor. Kaç kere bilgisayara bağlattım sorun yok kış geldi mi dert başlıyor. İnşaallah su ısı sensörünü değiştirince sorun çözülür

      Sil
    2. Aracınızda soğukken ayağınızı gazdan çektiğinizde araba stop ediyormu yada edecek kadar dusuyormu.. eğer o şekildeyse ustanin dedigine gore yakıt rölesi arızalı.. Bende de aynı sorun vardı degistirdim sorun kalmadı.. aracım 1.5 dci 2009 symbol

      Sil
  11. İrfan bey merhabalar benim arabamda 2008 seymbol 1.5 dci bahsettiğiniz sorunların aynısı benim arabamda da mevcut siz acaba rölantide dalgalanma sorununu çözebildiniz mi ben yeni araştırmaya başladım yardımcı olursanız çok sevinirim teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. OKAN bey ben yakıt ısı müşürüne odaklandım bizim araçlarda bu müşür 4 pinli hem hararet göstergesine bilgi gönderiyor hem de enjektör püskürtmesi için ecu ye bilgi gönderiyor. Sizdeki rölanti dalgalanması kışın havalar soğuyunca mı oluyor yoksa yaz kış farketmiyor mu? Eğer kışın oluyorsa takip edin hararet iki kademe artınca dalgalanma düzeliyor mu dalgalanmayla beraber içeriden duyulan homurtu benzeri ses oluşuyor mu ya da şöyle yapalım ben buraya e-mailimi yazıyorum bana cep numaranızı atın görüşelim muhakkak. i-turedi@hotmail.com

      Sil
    2. İrfan bey öncelikle geçmiş olsun bende yeni 2011 symbol aldim. Ayni sorun bende de var ancak henüz yazin araci kullanamadığım için yazin sorun devam ediyor mu bilmiyorum bi gelişme olursa paylaşırsanız sevinirim

      Sil
  12. İrfan bey benim opel astra 1.6 cdti aracım var 60 bin km de soğuk havalarda marş bastığımda rolanti dalgalanıyor ve bir süre sonra düzeliyor. geçen kış servise götürdüm bir arıza çıkmadı temizlik yapıp gönderdiler bu kış yine aynı sorun var aracı elimden geldiğince devirli kullanıyorum sorun nedir sizce ?

    YanıtlaSil
  13. Ustam benim araç 2016 doblo trekking 28000 km de araç birden rolantide çalişirken rolanti düştü ve arac titriyor neden ola bilir

    YanıtlaSil
  14. Ustam öncelikle hayırlı geceler aracım 2005 Citroen Berlingo 1.9 geçen yazın sıcak havalarda 5 dakika yol gittikten sonra stop edip 3-5 dakika sonra tekrar çalıştırırken marş yaparken sarsıntılı vuruntulu çalışıyor . Sadece çalıştırırken oluyor Yürürken sıkıntı yok. Kışın normale dönmüştü. Bu sene 20 gündür havalar ısınıca yine aynı sıkıntı ortaya çıktı. Sizce sorun ne olabilir yardımcı olursanız memnun olurum.

    YanıtlaSil
  15. Bende Volkswagen Caddy 1,6caddy var aracımda Rölanti dalgalanması ve egzoz dan beyaz duman atıyor enjeksiyon partikül filtresi nide temizlettim sorun niye devam ediyor

    YanıtlaSil
  16. Benim aracım Opel Corsa 1.3 dizel otomatik 2005 model devir dalgalanması var araç stop bile ediyor sıcak hava da enjektör harici bir arızası olabilir mi

    YanıtlaSil
  17. Selamınaleyküm değerli ustalarım bende 2007 hyundai starex var crd (değil) normal motor tdi diye geçiyor yaklaşık iki yıldır normal seyir halinde giderken biranda motor sesi şakırtılı geliyor duman atıyordu stop edip çalıştırınca düzeliyordu bende fazla dikkate almadım bu şekilde 2 yıl sürdüm bu anormalliği fazla yapmıyordu 10 günde 1 sonra uzun yola yaptım geldim o sorun neyse daha yapmadı daha beterini yaşıyorum şuan araç sabah çalışırken 4-5 saniye devir aşırı dalgalanıyor bide 2500-3500 devire kadar gaza basınca herşey normal gazı bırakınca acayip şakırtama sesi geliyor duman atma yok çok yüklenince hafif siyah duman veriyor rampa aşağı kompresöre bindirincede 2.5 devire kadar herşey normal sonrasınde delileniyor 5 tane ustaya gösterdim hiçbiri net bir cevap veremedi pompacıya getirdim oda kafasını kaşıdı cevap veremedi motor 4 yıl önce kopmle sıfır yapıldı hiçbirmasraftan kaçınmadı yaklaşık 80 bin gittim aracın çekişinde herhangi bir değişim yok sadece 2.5 dan sonra (GAZ PEDALINI BIRAKINCA) fena şakırtılı ses geliyor 2.3 devirde gaz ver bırak ses yok sorunum bu işte lütfen yardımcı olun

    YanıtlaSil

Yorum Gönder