Araba Çalışmıyor Nedeni Nedir? Motor Stop Ediyor Nedeni Nedir?
Motorun Çalışmamasının Nedenleri
Akü şarj durumu, röle ve sigortalar, ateşleme sistemi, yakıt
sistemi tamamen düzgün çalışmasına rağmen, bu sistemler kontrol edildikten
sonra halen daha motor çalışmama veya stop etme sorunu görülüyorsa, arızanın
sebebi; motor elektronik sistemlerinden, sensörlerden (kaptörlerden),
aktörlerden (aktivatörler-kumandalar(elektronik donanımlardan)) meydana geliyor
olabilir.
* Kontak çevrildiğinde araç marş basmıyor: akü
bitiktir, kutup başları gevşektir-oksit yapmıştır, marş şalteri bozuktur, marş motoru bozuktur.(Bkz: Akünün Bittiği Nasıl Anlaşılır?) (Bkz: Akü Takviyesi Nasıl Yapılır?)
* Kontak çevrildiğinde marş basıyor fakat motoru çok yavaş
döndürüyorsa; akü zayıftır, kutup başları gevşektir, marş motoru arızalıdır
(kömürleri bitmiş olabilir).
* Dizel araçlar marşa basıldığında marş alıyor fakat
çalışmıyorsa; kızdırma bujileri-rölesi-sigortası bozuk olabilir.
Marş Basıyor Ama Araba Çalışmıyor veya Araba Yolda Stop Ediyor
Marşa basıldığında motor normal şekilde marş alıyor fakat
çalışmıyorsa veya bir çok kez denemede çalışıyorsa veya motor soğukken
çalışıyor sıcakken çalışmıyorsa veya motor yolda giderken stop ediyorsa
aşağıdaki sebeplerden olabilir.
Yapılacak ilk iş iyi bir serviste aracı arıza test cihazına
bağlatıp, arıza hafızasını okutmak ve motor çalışırkenki parametreleri kontrol
etmek olmalıdır.
Motor soğukken çalışıyor sıcakken çalışmıyorsa veya tam tersi durumda: bunun yaygın sebebi krank konum sensörü olmaktadır. Bazı durumlarda hata kodu vermeyebilir-arıza lambası yakmayabilir.
Motor soğukken çalışıyor sıcakken çalışmıyorsa veya tam tersi durumda: bunun yaygın sebebi krank konum sensörü olmaktadır. Bazı durumlarda hata kodu vermeyebilir-arıza lambası yakmayabilir.
Yakıt Sistemi Arızası
* Motora benzin gelmiyor. Benzin bitmiş. Benzin pompası bozuk, veya benzin pompası elektrik hattındaki sigorta atmış, veya benzin
pompası elektrik hattındaki röle bozuk, veya elektrik hattındaki kablo-soket
bağlantılarında gevşeme-kısa devre-kopukluk olabilir.
Kontak anahtarını ON açık konuma getirdiğinizde aracı
dinleyin, arkada benzin deposundan uğultulu bir ses gelecektir, bu benzin
pompasının sesidir, bu ses gelmiyorsa pompa bozuktur. Benzin pompasının
arızasını tespit etmek için araç bilgisayarlı arıza test cihazına bağlanıp,
yazılımla sadece benzin benzin pompasına çalışma komutu verilebilir ve çalışıp
çalışmadığı gözlenebilir (bu, her test cihazında yapılamayabilir, uyumlu cihaz
olmalı).
*Benzin basıncı düşük değerdedir.
Ateşleme Sistemi Arızası
Motordaki bujiler çakmıyor, kıvılcım oluşturmuyorsa motor
çalışmaz. (Bkz: Ateşleme Bobini ve Arızası) (Bkz: Buji Arızaları) Ateşleme yapıp yapmadığını kontrol etmek için sırayla sökülüp
kıvılcım çakma durumu gözle kontrol edilebilir.
Krank Konum-Devir Sensörü Arızası
Motorun çalışmamasına sebebi genelde krank konum sensörü (üst ölü nokta sensörü-devir sensörü)
olabilmektedir. Sensör arızası arıza
lambası yakmayabilir, arıza kodunu hafızaya kaydetmeyebilir fakat yine de sorun
bu sensörden olabilir. Bu durum hayalet arıza denen duruma bir örnektir. Motor çalışmasını engelleyen veya stop ettiren diğer sensör
ise krank mili konum sensörüdür. (Bkz: Motor Krank Devir Sensörü)
Krank mili konum sensörün arızalı davranış biçimi; örneğin
ısınınca veya soğuyunca direncinin değişmesi veya kontak yapması vb, motorun
çalışma durumuna ve çevre şartlarına göre değişiyor olabilir. Bu sebeple
ölçümlerde (oda sıcaklığında veya soğukken) sensörün direnç değerleri normal
çıkıyor olabilir fakat ısınınca değerler sapıyor ve arızalı çalışıyordur, veya
tam tersi durum.
Bazen sensörün montaj konumundaki çok küçük bir sapma bir
gevşeklik, sensörün önüne bir parçanın gelmesi veya kir-toz-yağ gibi sebepler
bile, sensörün çalışmasını engelleyebilir ve bu durum bazen ortaya çıkıp bazen
çıkmayabilir.
Krank sensörü arızalı olduğunda yani doğru bir şekilde
sinyal üretemediğinde, ECU (motor kontrol ünitesi) ateşleme bobinlerinin çalışmasını durdurur.
Bujiler sökülüp kontrol edildiğinde bujiler kıvılcım çakmadığı görülür, bu
durumda hemen ateşleme bobinlerini değiştirme yoluna gitmek arızayı
çözmeyecektir . Ya da tam tersi olarak ateşleme bobinleri arızalı olmasına
rağmen, krank sensörünü değiştirmek yine yanlış bir yöntem olacak ve maliyeti
arttıracaktır. Böyle durumlarda ustalık ve tecrübe ve iyi ekipmanlarla doğru
kontrollerin yapılması çok önemlidir.
Hava Kütle Ölçer – Maf Sensörü (Debimetre) Arızası
Hava kütle ölçer arızalı olduğunda motor çalışmayabilir. Bazı
araçlarda debimetrenin soketi çıkarılınca motor stop eder ve bir daha çalışmaz.
Fakat farklı ecu yazılımları ve stratejileri sebebiyle farklı modellerde bir
maf sensörü arızasında hafızadaki veriler kullanılarak bir arıza modu çalışması
görülebilir.
(Bkz: MAF Sensörü-Debimetre)
ECU Arızası (Elektronik Kontrol Ünitesi – Motor Kontrol Ünitesi)
ECU voltaj beslemesi düşük olabilir, ecu bağlantı
kablolarında kopukluk-kısa devre olabilir, soketleri gevşek olabilir, veya ECU
bozulmuş olabilir.
(Bkz: ECU)
Supapların Erimiş Olması veya Ayarsız Supaplar
Supaplar erdiğinde veya ayarı aşırı bozuk olduğunda, motor zaten sarsıntı çalışacak, yakıt çok artacak ve çekiş düşecektir. Böyle durumlarda araç kırmızı ışıklarda durduğunda stop edebilir. Bu ciddi bir arıza olduğundan kısa süre içerisinde giderilmelidir. Özellikle lpg’li araçlarda bu sorun daha sık görülür.(Bkz: Supap Erimesi ve Supap Arızası)
(Bakınız: Tüm Oto Arızaları)
Yorumlar
Yorum Gönder