Arabanın Rölantisi Neden Yükselir? Yüksek Rölanti Sorununun Sebepleri Nelerdir?
Günümüz benzinli ve dizel araçlarda motorun rölanti devri,
motor ve çevre şartlarına göre sensörlerden gelen sinyaller temelinde,
elektronik olarak Motor kontrol ünitesi (ECU) tarafından ayarlanır. Eski
karbüratörlü (enjeksiyon sistemi olmayan) araçlarda rölanti devri, karbüratörün
üzerindeki rölanti ayar vidasıyla ayarlanırdı. Artık rölanti devri için
dışarıdan bir müdahale yapılamıyor, ECU otomatik olarak ayarlıyor.
Soğuk havalarda rölanti devrinin yükselmesi normaldir, hava ne kadar soğuksa rölanti devri o kadar yükselecektir, motor ısındıkça rölanti ideal devrine kadar düşer.
Arıza lambası yansa da yanmasa da ilk yapılması gereken
işlem, aracı bilgisayarlı arıza test cihazına bağlatıp; arıza hafızası hata
kodu okuma, motor parametrelerini inceleme işlemlerinin yaptırılması olacaktır.
Bu, hızlı ve daha kesin teşhis koyma imkanı sağlar ve bunun sonucunda olası
gereksiz maliyetlerden kaçınılmış olur.
Rölanti Devrinin Yüksek Olması ve Düşük Olmasının Sebepleri Nelerdir?
* Gaz kelebeği gövdesinde bulunan rölanti devri ayar
mekanizması arızalıdır. Bu iki tipte olabilir;
a- Gaz kelebeği elektronik ise, rölantideyken kelebek
açıklığını elektrik motoru ayarlar, bu kısım arızalı olabilir (yeni nesil
araçlarda). Bu sistemde ayrıca bir rölanti valfi yoktur (buna gerek yoktur).
b- Gaz kelebeği gaz telli ise, gaz kelebeği gövdesinde bir
rölanti kumanda valfi (rölanti valfi- isc valve) veya bir elektrik motoru,
motor rölantideyken kelebek açıklığını ayarlar, bu arızalı olabilir. Bazen telli gaz kelebeklerinde tel tam kendini salmaz ve boğaz kelebeği açık kalabilir.
Rölanti valfi, ayak gaz pedalından çekildiğinde yani gaz
kelebeği kapalı pozisyondayken, motorun rölantide çalışabilmesi için gereken
havanın miktarını ayarlar. Motor soğukken rölanti valfi hava geçiş kanalını
daha fazla açarak motor rölanti devrinin yükselmesini sağlar, motor ısındıkça
hava geçiş kanalı kısılır rölanti devri düşürülür. Rölanti devri ayrıca, klima
ve yüksek akım çeken alıcıların açık olması durumuna göre de bu sistemle
yükseltilir.
* Gaz kelebeği konum sensörü arızalıdır. Bu sensör
arızalıysa, örneğin kelebek kapalı olmasına rağmen sanki açıkmış gibi sinyal
gönderiyorsa, ECU; gaza basılıyor diye algılayıp rölanti ayarını yapmıyor
olabilir.
* Hararet müşürü (su sıcaklık sensörü) arızalı olabilir.
Rölanti devrinin ayarlanmasında en belirleyici bilgi su sıcaklık sensöründen
alınır. Motor suyu sıcak olmasına rağmen, sensörden su soğuk sinyali geliyorsa,
ECU motor devrini yükseltecektir.
* Gaz kelebeği gövdesi içerisinde, kelebek boğazının ve
kelebeğin kendisinin kurum-yağ-is gibi maddelerle kirlenmesi, katman oluşması.
* Emme havası sıcaklık sensörü arızası. Emme havası sıcaklık
sensörü, MAF sensörü varsa bu sensörle birliktedir, veya MAP sensörüyle
birliktedir, veya ayrı bir sensör olarak bulunabilir. MAF sensörlü araçlarda
çok yaygın olarak MAF (hava kütle ölçer-debi metre) ile aynı gövde içindedir.
* Hava emiş hattında; emme manifoldu, hava emiş borusu ve
bağlı tüm hortumlarda vakum kaçağı olabilir. Tüm hortumlar, kelepçeler,
contalar sızdırmazlık açısından kontrol edilmelidir.
* Karter havalandırma sisteminde; hortumlarda veya borularda
veya valflerde bir arıza olması, rölanti devrinin bozulmasına sebep olabilir.
Not: Klima açıksa
motor rölanti devri yükselecektir, bu normaldir.
Merhaba. Megane 2 aracim var. Rolanti sorununu bir turlu hic bir tamirci cozemedi. Her kafadan bir ses cikiyor. Ama cozum yok.
YanıtlaSil