Servotronik Direksiyon Nedir Nasıl Çalışır ? (Hıza Duyarlı Direksiyon)

Servotronik Direksiyon Nedir Nasıl Çalışır ? (Hıza Duyarlı Direksiyon)

Servotronik direksiyon sistemi, direksiyon destek kuvvetinin araç hızına bağlı olarak ayarlanabildiği direksiyon sistemidir. Servo; ilave kuvvet-destek anlamına gelir, servotronik ise; otomatik ilave kuvvet anlamına gelir diyebiliriz.
Aracın hızı arttıkça, direksiyon destek kuvveti azaltılır ve direksiyonun daha sert olması sağlanır, böylece yüksek hızlarda daha güvenli ve düz bir sürüş sağlanmış olur. Araç düşük hızlarda kullanılırken direksiyon desteği daha fazladır, direksiyon simidi daha yumuşaktır. Araç dururken veya park – manevra yapıyorken, direksiyon destek kuvveti maksimum hale getirilerek konforlu bir sürüş sağlanır. 

Servotronik direksiyon;

*Elektrikli direksiyon sisteminde (EPS)
*Hidrolik direksiyon sisteminde
*Elektrohidrolik direksiyon sisteminde
kullanılmaktadır. 
Servotronik (hıza duyarlı direksiyon), marka ve modellerde bir opsiyon olarak sunulmaktadır. Her elektrikli direksiyon (EPS: electric power steering) sistemine sahip araçta servotronik vardır denilemez, olabilir de olmayabilir de. Aynı şekilde hidrolik direksiyon sistemine (veya elektrohidrolik direksiyona) sahip bir araçta da servotronik özelliği, aracın donanım paketine bağlı olarak sunulur.  

Hidrolik Servotronik Direksiyon Sistemi

Geleneksel hidrolik direksiyon sistemlerinde, direksiyonun sertleştirilmesi motor devrine bağlı olarak gerçekleşiyordu. Devre bağlı direksiyon sertleştirilmesi çok faydalı ve işlevsel değildi çünkü orta motor devirlerinde de araçlar oldukça yüksek hızlara çıkabiliyor günümüzde. Direksiyonun destek kuvvetinin araç hızına bağlı olarak ayarlanması, yani hız azaldıkça daha yumuşak direksiyon, hız arttıkça daha sert direksiyon; konfor ve sürüş açısından tüm beklentileri en iyi şekilde karşılamaktadır. 

Direksiyon kontrol ünitesi, tekerlek hız sensörlerince algılanan araç hızına göre, hidrolik direksiyondaki silindire gönderilen yağ basıncını bir elektrovalf ile hassas bir şekilde ayarlayarak, destek kuvvetinin miktarını ayarlar. (Örn:Bmw)

Elektrikli Servotronik Direksiyon Nedir Nasıl Çalışır ?

Sistem bir elektrik yardımlı direksiyon sistemidir. Direksiyon dişli kutusu gövdesinde, direkt olarak kremayere hareket veren elektrikli motor, sadece ihtiyaç duyulduğunda devreye girerek, destek verir. Servotronik elektrikli direksiyon sisteminde, direksiyon destek kuvveti hıza duyarlı olarak ayarlanır, şerit takip sistemi ve kendi kendine park sistemi kullanılabilir. Dönüş sonrası direksiyonun düz konuma getirilmesine ve direksiyonun düz konumda merkezlenmesine destek verilir.
 hıza duyarlı elektromekanik direksiyon

Elektrohidrolik Servotronik (Hıza Duyarlı) Direksiyon Sistemi

Elektrohidrolik direksiyon sistemi bir melez sistemdir, klasik hidrolik direksiyon sisteminde kullanılan ve motordan güç alarak çalışan mekanik hidrolik direksiyon pompası kaldırılmış; yerine bir elektrik motorunun çalıştırdığı elektrikli pompa kullanılmıştır. Bu sayede sistem sadece direksiyon çevrildiğinde elektrikle çalıştığından yakıt tasarrufu sağlanmıştır. Ayrıca elektrik motorunun, direksiyon kontrol ünitesi tarafından hassas olarak kumanda edilmesiyle, sisteme gönderilen hidrolik basınç araç hızına bağlı olarak ayarlanabilmekte (servotronik), yüksek hızlarda az destek- sert direksiyon; düşük hız ve duruşlarda çok destek-yumuşak direksiyon sağlanmaktadır. (Örn: Vw-Audi) Daha fazla bilgi için (Bkz: Elektro Hidrolik Direksiyon Sistemi)
Servo ne demektir?
Otomotivde “servo” ilave güç , ilave destek anlamında kullanılan, küçük bir kuvvet ile daha büyük kuvvetler elde edilmesi prensibine dayanan bir terimdir. Servo direksiyon denildiğinde; bu direksiyon siteminin bir yardımcı güç donanımıyla donatılmış olduğu (elektrikli veya hidrolik) anlaşılmalıdır. Servo direksiyonda, direksiyon simidini döndürmede sürücü dışında ilave bir güç kaynağının ilave bir kuvvetle sistemi desteklediği anlaşılır. Mekanik olmayan tüm direksiyonlara servo direksiyon diyebiliriz.Servo desteği; sürücünün direksiyonu döndürmek kuvvetine ilave olarak, sistemin uyguladığı kuvvet sonucu oluşan destektir.
Daha fazla bilgi ve ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)

Yorumlar