Servotronik Direksiyon Nedir Nasıl Çalışır ? (Hıza Duyarlı Direksiyon)
Servotronik direksiyon sistemi, direksiyon destek
kuvvetinin araç hızına bağlı olarak ayarlanabildiği direksiyon sistemidir. Servo;
ilave kuvvet-destek anlamına gelir, servotronik ise; otomatik ilave kuvvet
anlamına gelir diyebiliriz.
Aracın hızı arttıkça, direksiyon destek kuvveti azaltılır
ve direksiyonun daha sert olması sağlanır, böylece yüksek hızlarda daha güvenli
ve düz bir sürüş sağlanmış olur. Araç düşük hızlarda kullanılırken direksiyon
desteği daha fazladır, direksiyon simidi daha yumuşaktır. Araç dururken veya
park – manevra yapıyorken, direksiyon destek kuvveti maksimum hale getirilerek
konforlu bir sürüş sağlanır.
Servotronik direksiyon;
*Elektrikli
direksiyon sisteminde (EPS)
*Hidrolik
direksiyon sisteminde
*Elektrohidrolik
direksiyon sisteminde
kullanılmaktadır.
Servotronik (hıza duyarlı direksiyon), marka ve
modellerde bir opsiyon olarak sunulmaktadır. Her elektrikli direksiyon (EPS:
electric power steering) sistemine sahip araçta servotronik vardır denilemez,
olabilir de olmayabilir de. Aynı şekilde hidrolik direksiyon sistemine (veya
elektrohidrolik direksiyona) sahip bir araçta da servotronik özelliği, aracın
donanım paketine bağlı olarak sunulur.
Hidrolik Servotronik Direksiyon Sistemi
Geleneksel hidrolik direksiyon sistemlerinde,
direksiyonun sertleştirilmesi motor devrine bağlı olarak gerçekleşiyordu. Devre
bağlı direksiyon sertleştirilmesi çok faydalı ve işlevsel değildi çünkü orta
motor devirlerinde de araçlar oldukça yüksek hızlara çıkabiliyor günümüzde.
Direksiyonun destek kuvvetinin araç hızına bağlı olarak ayarlanması, yani hız
azaldıkça daha yumuşak direksiyon, hız arttıkça daha sert direksiyon; konfor ve
sürüş açısından tüm beklentileri en iyi şekilde karşılamaktadır.
Direksiyon kontrol ünitesi, tekerlek hız sensörlerince
algılanan araç hızına göre, hidrolik direksiyondaki silindire gönderilen yağ
basıncını bir elektrovalf ile hassas bir şekilde ayarlayarak, destek kuvvetinin
miktarını ayarlar. (Örn:Bmw)
Elektrikli Servotronik Direksiyon Nedir Nasıl Çalışır ?
Sistem bir elektrik yardımlı direksiyon sistemidir.
Direksiyon dişli kutusu gövdesinde, direkt olarak kremayere hareket veren
elektrikli motor, sadece ihtiyaç duyulduğunda devreye girerek, destek verir.
Servotronik elektrikli direksiyon sisteminde, direksiyon destek kuvveti hıza
duyarlı olarak ayarlanır, şerit takip sistemi ve kendi kendine park sistemi
kullanılabilir. Dönüş sonrası direksiyonun düz konuma getirilmesine ve
direksiyonun düz konumda merkezlenmesine destek verilir.
Elektrohidrolik Servotronik (Hıza Duyarlı) Direksiyon Sistemi
Elektrohidrolik direksiyon sistemi bir melez sistemdir,
klasik hidrolik direksiyon sisteminde kullanılan ve motordan güç alarak çalışan
mekanik hidrolik direksiyon pompası kaldırılmış; yerine bir elektrik motorunun
çalıştırdığı elektrikli pompa kullanılmıştır. Bu sayede sistem sadece
direksiyon çevrildiğinde elektrikle çalıştığından yakıt tasarrufu sağlanmıştır.
Ayrıca elektrik motorunun, direksiyon kontrol ünitesi tarafından hassas olarak
kumanda edilmesiyle, sisteme gönderilen hidrolik basınç araç hızına bağlı
olarak ayarlanabilmekte (servotronik), yüksek hızlarda az destek- sert
direksiyon; düşük hız ve duruşlarda çok destek-yumuşak direksiyon
sağlanmaktadır. (Örn: Vw-Audi) Daha fazla bilgi için (Bkz: Elektro Hidrolik Direksiyon Sistemi)
“Servo ne demektir?
Otomotivde “servo” ilave güç , ilave destek anlamında kullanılan, küçük bir kuvvet ile daha büyük kuvvetler elde edilmesi prensibine dayanan bir terimdir. Servo direksiyon denildiğinde; bu direksiyon siteminin bir yardımcı güç donanımıyla donatılmış olduğu (elektrikli veya hidrolik) anlaşılmalıdır. Servo direksiyonda, direksiyon simidini döndürmede sürücü dışında ilave bir güç kaynağının ilave bir kuvvetle sistemi desteklediği anlaşılır. Mekanik olmayan tüm direksiyonlara servo direksiyon diyebiliriz.Servo desteği; sürücünün direksiyonu döndürmek kuvvetine ilave olarak, sistemin uyguladığı kuvvet sonucu oluşan destektir.”
Yorumlar
Yorum Gönder