P0130 Arıza-Hata Kodu
P0130 Oksijen
(lambda) Sensörü Elektrik Devresi Arızası (Oxygen Sensor Cırcuıt Malfunctıon
(Bank 1 Sensor 1)) anlamına gelir. HO2S Bank1 Sensor1 olarak da ifade edilir.Bu
sensör, egzoz manifoldunun çıkışında, katalitik konvertörden ÖNCE bulunan 1.
Oksijen sensörüdür. Bu sensör motora alınan hava-yakıt karışımının zengin-fakir
olma durumuna sonucunda, egzoz gazındaki oksijen miktarına göre 0 ile 1 volt
arası voltaj (gerilim) sinyali üretir. Kapalı
devre yakıt sisteminde, motora alınan hava yakıt karışımı oranı, oksijen
sensörüyle anlık olarak sürekli takip edilir.
Oksijen sensörü sinyallerinde
normal olmayan bir değer tespit edildiğinde bu bir arıza olarak yorumlanır. Katalitik
konvertörden önceki oksijen sensörünün (hava yakıt oranı sensörünün) arızalı
olması durumunda P0130 arıza kodu kaydedilir. Oksijen sensörü, egzozdaki oksijen
miktarına göre voltaj sinyali üretir, bu voltaj sinyali 0,1 volt ile 0,9 volt
arasında değişir. Bu oksijen sensörüne “hava yakıt oranı sensörü – AFR sensör)”
veya ısıtılmış oksijen sensörü de denir. Çift bloklu V motorlarda ikinci blok
için bank 2 (blok 2) ifadesi kullanılır, buradaki sensörün arıza kodu “P0150 Oksijen
Sensörü Devresi Arızası (Blok 2 Sensör 1)” olarak ifade edilir, P0130 ile P0150 arızalarının içeriği aynıdır.
Motora
meydana gelen yanmanın ideal şekilde gerçekleşmesi için, hava yakıt karışım oranının ideal (stokiyometrik oran) olması gerekir. Oksijen sensörü, egzoz
gazındaki atık oksijen miktarını algılayarak, motor kontrol ünitesin bilgi
gönderir. Böylece ECU,enjektörleri kumanda edip ve enjeksiyon süresini
ayarlayarak hava-yakıt karışımını optimize eder (hava-yakıt oranını
stokiyometrik orana yaklaştırır), motor performansı iyileşirken, egzoz
emisyonları da; katalitik konvertör tarafından verimli bir şekilde zararsız
hale getirilebilecek seviyeye çekilmiş olur. Motor ideal hava-yakıt karışımıyla
çalışırken, oksijen sensörü 450 milivolt (0,45 volt) sinyal üretir.
Motor fakir
karışımla çalıştığında (fazla hava+az yakıt), egzoz gazında çok miktarda atık
oksijen bulunacaktır. Bu durumda oksijen sensörü, ECU’ye 450 milivolttan (0,45V)
daha düşük voltaj sinyali gönderecektir. Örneğin 100-300 milivoltvb. (Stokiyometrik
hava-yakıt oranından daha fakir)
Motor zengin
karışımla çalıştığında (azhava+çok yakıt), egzoz gazında az miktarda atık
oksijen bulunacaktır. Bu durumda oksijen sensörü, ECU’ye 450 milivolttan
(0,45V) daha fazla voltaj sinyali gönderecektir.Örneğin 750-950 milivolt vb. (Stokiyometrik
hava-yakıt oranından daha zengin)
P0130
arızası, sensörden uygun olmayan voltaj sinyali alındığında veya hiçbir voltaj
sinyali alınmadığında meydana gelir ve motor arıza lambası yanar. Örneğin
oksijen sensöründen sürekli aynı voltaj sinyali gönderildiğinde veya uygun
olmayan bir voltaj sinyali alındığında, bu bir arıza olarak yorumlanır.
P0130 Arıza Belirtileri
*Motor arıza
lambası yanar,
*Yakıt
tüketimi artar,
*Motorun
çekişi düşer, bayılır,
*Beyaz veya
siyah renkli egzoz dumanı atar.
P0130 Arızasının Sebepleri
*Oksijen
sensörünün soketinin çıkması, gevşemesi, kirlenmesi, korozyon yapması
*Sensör
tesisat kablosunun kopması, kısa devre yapması, bağlantı problemleri
*Oksijen sensörünün arızalı olması.
*Oksijen sensörünün arızalı olması.
*Motora
yeterince yakıt gönderilmemesi, yakıt basıncının düşük olması, yakıt pompasının
arızalanması
*Enjektörlerin
arızalı olması, yeterince yakıt püskürtmemesi veya damlatma yapması
*Emme
manifoldunda veya hava emiş hattında delik-sızıntı (vakum kaçağı) olması. Motora ölçülmemiş havanın alınıyor olması.
*MAP veya MAF sensöründen gelen sinyallerin, normal sinyal aralık değerlerinden sapması
*EVAP (Benzin
Buharı Geri Dönüşüm Sistemi) sisteminde kaçak olması
*Yakıt basınç
regülatörünün sızdırma yapması
*ECU arızası (nadiren).
*Oksijen
sensörünün kablo-soket bağlantılarında kısa devre, kopukluk, gevşeme, korozyon,
temassızlık.
*MAF sensörü
arızası.
Bu arıza
koduyla birlikte örneğin Toyota araçlarda
P2195 :
Oksijensensöründen sürekli fakir karışım sinyali gelmesi
P2196:
Oksijen sensöründen sürekli zengin karışım sinyali gelmesi
Gibi benzer
arıza kodları da görülebilir.
P0130 Arızasının Çözümü
Diyagnostik tekniği uygulanmalı. Tüm arıza kodları dikkatlice yorumlanmalı, diyagnostik
test cihazıyla aktüel (anlık) değerler (parametreler) okunmalı, yorumlanmalı.
Arızaya sebep olan parça-sistem belirlenmeye çalışılmalı. Oksijen sensörü
değiştirilmeden önce test edilmeli ve emin olunduktan sonra değiştirme yoluna
gidilmeli.
Örneğin emme
manifoldunda ve hava emiş hattında kaçak (vakum kaçağı) olup olmadığının
tespiti için, sanayide bu alana balata spreyi püskürtülerek, motor devrinin ve
oksijen sensörü sinyalinin değişip değişmediğine bakılıyor. Eğer hava emiş
hattının çevresine (manifold ve boruların çevresine) sprey sıkıldığında motor
devri değişiyorsa, vakum kaçağı var demektir. (Not: iş güvenliği açısından
önerilmez)
Merhabalar,
YanıtlaSilBen 2004 Corsa c model araba sahibiyim. Arabamda LPG de mevcut. Arabamda motor arıza lambası yandı ve P0130 ve p0170 hata kodları ile karşılaştım. Bundan 2 hafta önce sadece p0170 hata kodu yanmıştı. Bende sırasıyla hava filtresi, maf, egr valfi ve boğaz kelebegini temizledim. Arıza lambası söndü fakat dün yine ve bu sefer yukarıda belirttiğim arıza kodlarını aldım. Şimdi ne yapabilirim. Yardımcı olursanız sevinirim. Iyi günler.
Merhaba, P0170
Sil