Oksijen (Lambda) Sensörü Nedir Arızası Belirtileri Görevi Temizliği

Oksijen (Lambda) Sensörü Görevi Nedir ? 
Oksijen (Lambda) Sensörü, egzoz gazındaki oksijen miktarını algılayarak motor kontrol ünitesine (ECU) bildiren sensördür. Yani motora alınan havanın (oksijenin) ne kadarı yanmış* (kullanılmış)? Ne kadarı yanmadan egzoz gazından dışarı atılmış ? buna bakılır. Bu bilgi, motorun yanma odasında gerçekleşen yanma (patlama) hakkında, motor kontrol ünitesi (ECU) tarafından yorumlanır. Kapalı devre yakıt sisteminde, oksijen sensörünün gönderdiği sinyallere göre, ecu; hava-yakıt karışımını düzenler-ayarlar.


Oksijen (Lambda) Sensörü Nerede Bulunur? Kaç tanedir? 

Oksijen (Lambda) Sensörü egzoz manifoldunun çıkışında bulunur. Egzoz manifoldunun çıkışında katalitik konvertör bulunmaktadır, lamda sensörü katalitik konvertörden hemen önce, egzoz borusuna sonda şeklinde takılmıştır. Bu bölümde benzinli motorlardaki oksijen sensörü anlatılmıştır, dizel motorlardaki oksijen sensörü için Bölüm 2'ye bakınız. 


Eski araçlarda oksijen-lambda sensörü sayısı 1 dir, fakat yeni nesil otomobillerde (katalitik konvertör bulunan araçlarda) iki tane oksijen sensörü kullanılmaktadır. Euro 2 Benzinli motorlarda sadece 1 tane oksijen sensörü vardır. Euro 3 ve üstü (OBD II) benzinli araçlarda 2 tane oksijen sensörü vardır. Sensör 1 ve Sensör 2
  
KONUMLARI  BAKIMINDAN OKSİJEN (LAMDA) SENSÖRÜ ÇEŞİTLERİ
Araçlarda oksijen sensörleri iki bölgede çalışır ve bulundukları konuma göre iki çeşide ayrılabilir.
1) Oksijen (Lambda) Sensörü 1 (Bank 1 Sensör 1) (Katalitik Konvertör Öncesi (Pre Cat) Oksijen Sensörü) Burada 1. oksijen sensörü anlatılmıştır.
2) Oksijen (Lambda) Sensörü 2 (Bank 1 Sensör 2) (Katalitik Konvertör Sonrası (Post Cat) Oksijen Sensörü)

 
1) Oksijen (Lambda) Sensörü 1 (Bank 1 Sensör 1) (Katalitik Konvertör Öncesi (Pre Cat) Oksijen Sensörü): Bu yazının konusu olan Oksijen sensörüne; “lambda sensörü” veya “HO2S (Heated O2 Sensor:ısıtıcılı oksijen sensörü)” gibi isimler verilmiştir. Alt çeşitlerine balılırsa; Lambda sensörü, oskijen sensörü, HO2S; klasik dar bantlı oksijen sensörünü ifade eder. AFR sensörüyse, geniş bantlı oksijen sensörünü ifade eder. Ayrıca OBD sisteminde bu oksijen sensörü tanımlanırken “SENSÖR 1” tanımlaması yapılır. Sıralı motorda “Bank 1 Sensör 1”; V motorda ikinci bloktaki “Bank 2 Sensör 1” diye tanımlanır. Oksijen (Lambda) Sensörü egzoz manifoldunun çıkışında bulunur. Egzoz manifoldunun çıkışında katalitik konvertör bulunmaktadır, lamda sensörü katalitik konvertörden hemen önce, egzoz borusuna sonda şeklinde takılmıştır. Egzoz manifoldu ile katalitik konvertör arasındaki alana “upstream” denir. Egzoz manifoldu ile katalitik konvertör arasında bulunan sensöre SENSÖR 1 denir. Burada bulunan sensör 1, motorun hava-yakıt karışımının ayarlanmasını direkt olarak sağlayan oksijen sensörüdür. Katalitik konvertörden önceki kısma "pre-cat" veya "Pre-Catalytic Converter" de denir. 



2) Oksijen (Lambda) Sensörü 2 (Bank 1 Sensör 2) (Katalitik Konvertör Sonrası (Post Cat) Oksijen Sensörü)
 ikili oksijen sensörü

KAPASİTE BAKIMINDAN OKSİJEN (LAMBDA) SENSÖRÜ ÇEŞİTLERİ
1)Dalgalı voltaj sinyali üreten (dar bantlı) oksijen sensörü (Oksijen Sensörü) (Bu yazıda anlatılan tip) 



1)Dalgalı voltaj sinyali üreten (dar bantlı) oksijen sensörü:Klasik dar bantlı (iki noktalı veya sıçramalı) oksijen sensörü, sadece homojen karışımla çalışan motorlarda, yani lambda değerinin 1 ve 1’e çok yakın değerlerde olduğu motorlarda kullanılır. Oksijen sensörünün ürettiği sinyal yapısı dalgalı (sinüs eğrili) (atımlı) bir yapıdadır. Buna “iki noktalı oksijen sensörü” de denir. Sinyalin voltaj biçimi sürekli minimum ve maksimum değer arasında değişir. Sinyalin değeri, bu dalga değerinin ortalaması alınarak hesaplanır. Bu tip oksijen sensörleri genellikle, homojen hava-yakıt karışımıyla çalışan, çok noktadan (port) enjeksiyonlu atmosferik benzinli motorlarda kullanılır. Bu oksijen sensörünün algılayabildiği lambda değeri aralığı sınırlıdır. Yani lambda=1 değerinin biraz üstü ve biraz altını okuyabilir.


AFR lambda değeri ilişkisi:

2) Geniş bantlı oksijen sensörü (AFR Sensör): Direkt enjeksiyonlu, katmanlı karışımla (fakir karışımla) çalışan benzinli motorlarda veya dizel motorlarda, klasik dar bantlı oksijen sensörü kullanılamaz, çünkü fakir karışımda oluşan Lambda değerlerinde, örneğin lambda 1,1 - 1,8 – 2 - 3 gibi; yeterince hassas ölçüm yapamaz. Bu sebeple bu motorlarda geniş bantlı oksijen sensörü (AFR sensörü) kullanılır. Daha fazla bilgi için (Bkz: Geniş Bantlı Oksijen Sensörü - AFR Sensörü


Oksijen sensörlerinin ısıtıcı devreleri:
*Eskiden oksijen sensörlerinde ısıtıcı devre yoktu, bu sensörler bugün kullanılmamaktadır. Bu sensörlerin soketinde, ısıtıcı devre olmadığından sadece iki kablo vardır, bunlar sinyal kablolarıdır.
*Isıtıcılı oksijen sensörleri ise günümüzde kullanılan oksijen sensörleridir. Bu oksijen sensörlerinin soketinde 4 tane kablo vardır; ikisi sensörün sinyal gönderdiği (+ -) kablolardır, diğer ikisi ise ısıtıcıya elektrik taşıyan +- kablolardır. Isıtıcı hattı 12 VOLT ile çalışır, yani sensörün ısıtıcı hattı kontrol edilirken çalışma anında 12 volt gerilim okunmalıdır.
*Geniş bantlı oksijen sensörlerinde (AFR sensörlerinde) 6 adet kablo ve sokette 6 adet pin ucu bulunur (Bosch). NTK makra sensörlerdeyse 5 pin bulunur. Bu sensörler de ısıtcılıdır ve 2 adet kablo (+ -) ısıtıcıya aittir. Isıtıcı hattı 12 volt ile çalışır.



OKSİJEN (LAMBDA) SENSÖRÜ ARIZALARI

Oksijen (Lamda) Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır? Belirtileri Nelerdir?

* Yakıt tüketimi artar (bu, oksijen-lambda sensörünün olmazsa olmaz arıza belirtisidir).
* Aracın hızlanmasında kesiklik, çekiş düşüklüğü.
* Egzoz emisyon değerleri artar ve ayarlanamaz (egzoz muayenesinden geçemez)
* Düzensiz – dalgalı rölanti devri
Oksijen sensörleri çalıştıkları ortama bakıldığında çok dayanıklı sensörlerdir fakat zamanla eskiyip değiştirilmeleri gerebilir.
Oksijen sensörlerinin özelliklerini yitirlemeleriyle, aşırı kirlenmeleriyle, ölçüm hassasiyetleri azalır, hassas voltaj sinyali üretemezler. Oksijen sensörü sonda ucunda, dış ortamdan gelen su-çamur-toz gibi kirleticiler sebebiyle, ya da egzoz gazından gelen kurşun, sülfür, silikon, yakıt külü ve yakıt katkı maddeleri sebebiyle katman oluşabilir.

Bu durumda motor hava-yakıt karışımını ideal olarak ayarlayamaz, yakıt sarfiyatı artar, egzoz emisyonları artar, motor performansı azalır. Oksijen sensörü tamamen arızalandığında, genellikle motor zengin karışımla çalışır ve bu yakıt tüketimini aşırı yükseltir. Aracımın yakıt sarfiyatı çok arttı çok yakmaya başladı ne yapmalıyım diyorsanız, piston-silindir-subap sisteminde bir arıza yoksa, sebebi lamda (oksijen) sensörünün bozulmuş - aşırı kirlenmiş olmasındandır.


Sensör voltaj muayenesi en sağlıklı şekilde özel ölçüm aletleriyle ya da osiloskopla yapılabilir, böylece sensörün ürettiği voltaj dalgaları daha iyi görülebilir ve yorum yapılabilir.
(Kirlenmiş ve katman oluşmuş oksijen (lambda) sensörleri)

Oksijen sensörü arızalandığı motor arıza lambası yanar. Oksijen (lamda) sensörünün, günümüz otomobillerinde yüz bin kilometrede bir değiştirilmesi önerilir. Oksijen sensörü değişiminde, yedek parçanın aracınızla birebir uyumlu olması çok önemlidir. Sensörler her motor için farklı olarak kalibre edilmişlerdir.
 

Oksijen Sensörü Arıza Kontrolü Nasıl Yapılır? (Voltaj Kontrolleri)

Oksijen sensörü çıkış voltajı 0,4 volt ve daha az ise motor fakir karışımla çalışıyor,
Oksijen sensörü çıkış voltajı 0,5 volt ve daha fazla ise motor zengin karışımla çalışıyor anlamına gelir. (Katalog değerleri baz alınız)
Hava yakıt karışımı ve oksijen (lambda) sensörü sinyalleri yorumlandığında: Zengin karışımda çok yakıt ve az hava yanmış;  fakir karışımda az yakıt ve çok hava yanmış demektir. 


Oksijen Sensörü Motor Arıza Lambasını Yakmışsa Sebepleri Neler Olabilir ?

Bazen oksijen sensörü motor arıza lambasını yakar, fakat sensörün kendisi arızalı değil, sensörün gönderdiği sinyaller anormal değerdedir; bunun sebebi motorun çalışmasıyla ilgili problemlerdir. Yanma odasında normal olmayan hava-yakıt karışımı (çok fakir veya çok zengin karışım) meydana geliyor olabilir, veya hava-yakıt karışımı normal fakat yanma anormal şekilde meydana geliyor olabilir. Bu durumda egzoz hattında fazla oksijen veya fazla hidrokarbon (HC) veya karbonmonoksit (CO) oluşur, oksijen sensörü bunu algılar ve sürücüye: “normal olmayan bir motor çalışması var” diye arıza lambasını yakarak mesaj verir.
Bu problemler giderilmedikçe motor arıza lambası sönmeyecek – tekrar yanacaktır, oksijen sensörü değiştirilse bile tekrar arıza lambası yanacaktır.



Oksijen sensörünün motor arıza lambasını yakmasına sebep olan şey, motorun mekanik arızası, ateşleme sistemi arızası veya diğer sensör veya elektronik donanımların (aktörlerin) arızalı olması olabilir.

Oksijen sensörü sağlam fakat motor arıza lambası yanıyor, sebepleri ne olabilir?:

* Enjektörlerin arızalı olması; enjektörlerden biri veya bir kaçı bozuk-kirli-tıkanmış vb.
* Oksijen sensörünün soket ve bağlantı kablolarında kopukluk-kısa devre-oksitlenme-gevşeme
* MAF (hava küte ölçer) sensörünün bozuk olması veya kirli olması, ya da kablo – soket bağlantı arızası
* Supaplar arızalı; supaplar erimiş-yanmış veya supap ayarı bozulmuş
* Piston segmanları veya silindir-gömlek aşınmış,
* Motor kompresyon kaçırıyor, yağ yakıyor (yağ eksiltme); sebebi supaplar-segmanlar veya silindir kapak contası olabilir.
* Ateşleme bobinleri arızalı
* Bujiler arızalı, eskimiş, kurum kaplamış, tırnak aralıkları ayarız
* MAP sensörü (emme manifldu basınç sensörü) arızalı
* Vakum kaçağı; emme manifldu, emiş hattı boru ve hortumlarında sızıntı-yırtık-çatlak. Bunun sonucu motora ölçülmemiş hava girmesi.


* EGR valfi arızası ve egr ile ilgili arızalar
* Hava filtresinin tıkanmış olması
* Yetersiz yakıt basıncı, yakıt filtresinin tıkanmış olması
* Hararet müşürü (motor soğutma suyu sıcaklık sensörü) arızalı
* Karter havalandırma sistemi (PCV) arızası ve gaz kelebeği yağlanması-kirlenmesi

OKSİJEN SENSÖRÜ ARIZASININ ÇÖZÜMÜ

İlk yapılması gereken işlem Diyagnostik Tekniği Adımlarını sırasıyla ve dikkatlice uygulamaktır. 
Daha sonra okunan arıza kodlarıyla ilgili aşağıdaki arıza kodlarındaki çözümler uygulanabilir.
Arıza teşhisi  ve kontroller ve arızanın çözümü hakkında daha fazla teknik bilgi için mutlaka bakınız: ilgili OBD arıza kodları: P0130P0133P0134, P0135 P0136, P0141
Oksijen sensörünün elektriksel ve mekanik olarak sağlam olduğu, hem elektriksel kontroller hem de diyagnostik test cihazıyla uygulanan diyagnostik tekniği adımlarıyla tespit edilirse; yukarıda sayılan olası arıza sebepleri teker teker ele alınabilir. (Bkz: Araçtaki Tüm SensörlerKapalı devre yakıt sistemi   - Hava-yakıt karışımı
Bölüm 1 - 2 

Yorumlar

  1. P0171 ve P2192 arızaları veren, 2000-2500 devirler arası hızlanırken silkeleme yapan, devir 3000i geçince silkelemeyi kesen bir arıza var. Oksijen sensöründen kaynaklanır mı? Başka neden olabilir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. p0171 ve p2192 hata kodları, fakir karşımdan kaynaklanıyor, yani motora fazla hava, az yakıt alınıyor anlamına geliyor. Hata kodunun açıklamasında 1. motor bloğunda gerçekleşen bir hata olarak belirtiliyor, yani bahsettiğiniz araç heralde v6 veya v8 olabilir, yani 2 adet silindir seti var, bu hata 1. silindir setindeki arıza, yani ilk 1-2-3-4 ... silindirler le ilgili bir sorun var.

      Bu hatayı (bilgiyi), oksijen sensörü verdiriyor evet, egzoz gazında çok miktarda oksijen algılıyor sensör, bu direkt oksijen sensörü arızalıdır anlamına gelmez. Bu arızanın sebepleri arasında oksijen sensörü arızası gösterilmiyor.

      Kaynaklar bu arızanın sebebini, silindirlere ölçülmemiş fazladan hava girmesi olarak açıklıyor, yani gereğinden fazla hava girince, motor fakir karışımla çalışıyor. Motora kontrol dışı fazladan hava girmesinin sebepleri; vakum kaçağı olarak gösteriliyor, yani gaz kebeleğinin dışında, maf (debimetrenin) ölçmediği bir yerlerden kaçak hava giriyor motora. Bu kaçak hava girişi, emme manifoldu contalarından, emme manifolduna bağlı tüm hortumlardan, vakum hortumundan (fren servosuna giden) vb. olabilir. Kontrol edilmeli.

      Bunların dışında, kirlenmiş hava kütle ölçer (maf-debimetre), egr valfi arızası (egr valfinin tam kapanmaması) bu arızaya sebep olabilir.

      Son olarak, kirli enjektör, düşük yakıt basıncı, tıkanmış yakıt filtresi bu arızaya sebep olarak belirtiliyor.

      Sil
  2. Merhaba benim arabam bmw e 91 320d -dir. Araci calistirdigimda 10 dakika gitdikten sonra katalisör lambanin sari isigi yanmaya basliyor. Dun servise gitdim bana söyledilerki dizel partikul filtresini temizlemek gerekiyor ve temizlediler. Sorun ortadan kalkmadi. Simdi yine araci calistiriyorum 10 dakika gitdikten sonra sari lamba yaniyor. Yeniden servise gitdim. Bana söyledilerki katalisörun sicaklik sensöru var aorun onda. Kendimde bi arastirma yapmak istedim. Simdi bilmek istedigim aractaki sorun katalizörun icindeki sicaklik sensörundenmi kaynaklaniyor yoksa oksijen sensörundenmi? sizce hangi sensör bozuldugunda katalizatörun sari lambasi yanar? Eger sensör bozuksa araci calistirdigimda neden yanmiyorda 10 dakika sonra yaniyor?

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,
    Katalitik konvertör - dizel partikül filtresinden (çoğu araçta dizel partikül filtresi ve katalitik konvertör tek bir gövde-kutu içerisinde bulunuyor) sonraki yani çıkışında bulunan egzoz gazı sıcaklık sensörü ve oksijen sensörü şu işleri yapıyor.
    Egzoz sıcaklık sensörü, partikül filtresinin düzgün çalışıp çalışmadığını, yolda giderken partikül filtresinin temizlenme sürecinin kontrol edilmesini gözlemliyor, şöyle ki, dizel partikül filtresi (DPF) yolda giderken temizlenirken içerisindeki kurumlar yanıyor, böylece DPF'den çıkan egzoz gazı sıcaklığı, DPF'ye giren egzoz gazı sıcaklığından daha fazla oluyor (içerde yanma olduğu için). Sıcaklık farkının olması demek, DPF temizleme işlemi gerçekleşiyor demek, sıcaklık farkı yoksa DPF temiz (dolu değil) ve DPF'de yanma meydana gelmiyor demektir.

    Oksijen sensörü genelde iki tane bulunur, DPF-katalitik konvertörden önce bulunan oksijen sensörü, hava-yakıt karışımının ayarlanması ve yanma veriminin ayarlanması için kullanılır.

    DPF-katalitik konvertörden sonraki oksijen sensörü ise, DPF-katalitik konvertörün düzgün çalışıp çalışmadığını denetlemek için kullanılır.

    Sorunuza gelirsek,
    DPF-katalitik konvertördeki egzoz gazı Sıcaklık sensörünün bozuk olması daha olası gibi geliyor çünkü daha etkin.

    Ya da tüm sensörler sağlamdır, DPF-katalitik konvertör düzgün çalışmıyordur, sensörlerse düzgün çalışmayan DPF-katalitik konvertörden kaynaklanan anormal sıcaklık veya emisyon gazı içerikleri sebebiyle hata verdiriyordur.

    DPF temiz - katalitik konvertör sağlamsa, sıcaklık sensörü bozuk olabilir.

    Yetkili servise araç bilgisayara (diyagnostik cihazına) bağlanıp, tüm sensör verileri dikkatlice incelenmeli, değerleri yorumlanmalı.

    "Eger sensör bozuksa araci calistirdigimda neden yanmiyorda 10 dakika sonra yaniyor?"

    DPF - katalitik konvertör motor ısındıktan sonra etkin olarak çalışan parçalardır, ECU, motor soğukken, ilk çalıştırmada ve DPF - katalitik konvertör etkin çalışmıyorken (o sıcaklığa erişilmeden) okunan sensör (egzoz sıcaklık ve oksijen sensörü) değerlerini ihmal edebilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakınız: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/03/egzoz-gazi-sicaklik-sensoru-nedir-gorevi-arizasi.html

      Sil
  4. Merhabalar
    2004 peugeot 307 1.6 benzinli lpg li aracim sabahlari sogukken 1~2 km yol gittikten sonra 1.vitesten 2.vites gecisine denk gelecek sekilde 2~3 defa silkeleme yapiyor.(Benzinde de lpg de de yapiyor silkeleme olayini)Isindiktan sonra silkeleme olayi tamamen ortadan kalkiyor.2 adet oksijen sensoru alarmi veriyor.arizalari sildikten sonra 30~40 km akabinde tekrar sensor arizasi veriyor.silkeleme olayini sensorler yapabilir mi yada farkli bir sorunmudur rica etsem yardimci olabilirmisiniz ? Tesekkurler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba,
      Yanma odasında hava-yakıt karışımı ideal olarak yakılamadığında, oksijen sensörü hata verir.

      a)sorun hava-yakıt karışımının doğru olarak ayarlanamadığından mı?

      b)yoksa hava yakıt karışımının doğru olarak ayarlanmasına rağmen, yanma odasında düzgün yakılamadığından mı? kaynaklanıyor?

      c) son ihtimal oksijen sensörü bozuk

      buna bakmak gerekir.

      a)sorun hem benzin hem lpg'de meydana geldiğine göre, yakıt sisteminden değil gibi, hava filtresi temiz mi bi bakılabilir.

      b) yanma düzgün olmuyor, sorun ateşleme sisteminden olabilir,bu daha olası görünüyor. bunun sebebi bujiler olabilir, bujiler eski mi yeni mi? tırnak aralıkları doğru ayarlanmış mı? buna bakılmalı. kabloları kontrol edilmeli. en son geriye bobinlerin kontrol edilmesi kalıyor.

      c) oksijen sensörü kolay bozulan parça değildir. Hem oksijen sensörü bozuk olsa, motor sıcakken de bu sorunların görülmesi gerekirdi, çekiş düşerdi, yakıt sarfiyatı artardı vb.

      ateşleme sisteminden gibi geliyor.

      Sil
  5. Merhaba 2002 mazda 626 aracımda özellikle lpg de iken kesiklik problemim var sıcak soğuk farketmiyor ilk kalkarkende kendi kendine hafif gaz verip çekiyor gibi yapıyo ayrıca hafif gazda sehir halindeyken kesiklik yapıyor gaza kesiklik yaparken gaza birazdaha yüklendimmi düzeliyor hem ateşleme hem lpg sistemi ile ilgili herşeyi değiştim çözüm olmadı . oksijen sensörü nün soketini çıkardığımda da tekleme kesiklik olmuyor. Dediğim sıkıntı ları oksijen sensörü arızalı arabada yaparmı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Araç tüm sorunları araç lpg'deyken yapıyosa, benzindeyken yapmıyorsa, tek seçenecek lpg sistemindeki bir problem olarak görünüyor.

      Yine de benzer sorunlar az da olsa benzindeyken de oluyorsa, oksijen sensörü arızasından olabilir. Direkt değiştirmeden önce İyi bir usta, sensörün voltaj değerleri ölçüp arızalı mı değil mi yorumlayabilir. Belki de çok kirlenmiştir, temizletmek iş görebilir.

      Bu arada bujileri ve buji tırnak aralıklarının uygunluğunu mutlaka bir kontrol ettiriniz, basit ve ucuz bir işlemdir.

      Sil
  6. merhabalar P0130 ISITILMIS 02 SENSORU DEVRE ARIZASI (BANK 1, SENSOR 1) arızası veriyor 2 kere o2 sensörünü değiştirdim yinede aynı arızayı veriyor ne yapmam gerekiyor neden olabilir acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sensör değişimine rağmen hata devam ettiğine göre;
      *oksijen sensörünün kablolarının-soketlerini kontrol ettirin,
      *egzoz manifoldu contalarını kontrol ettirin, egzoz manifoldu-sensör arasında çatlak olmamalı, dışarıdan hava-oksijen girmemeli
      *emme manifoldu-gaz kelebeği hattında, yani hava emiş hattında sızıntı- hava girişi (vakum kaçağı) olmamalı
      *düşük yakıt basıncı olabilir
      *motor sıcaklık sensörü (hararet müşürü) arızalı olabilir
      *debimetre arızalı-kirli olabili (motor çekişi düşmesi ve yakıt sarfiyatı arttıysa bundan şüphenebilinir)
      *ECU yazılımı güncellenmeli

      Sil
  7. Merhaba. Aracım 2000 motor Opel vectra b kasa. Şehir içi ( ama yoğun trafik olmayan bi ilçede) 45 kuruş yakıyo. Benzinde değil lpgde. Sorun nelerden olur acaba? Oksijen sensörü dışında

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      ateşleme sisteminden olabilir, bujileri ve tırnak aralıklarını kontrol ettiriniz. üzerindeki kullanılmış bujileri ustaya yorumlatınız, kararma is-kurum var mı diye.

      hava filtresi - hava emiş sistemini kontrol ettiriniz.

      lpg servisinde bilgisayarla kontrollerini yaptırınız.

      motor mekaniği kötü durumda olabilir, piston segmanları - supaplar - supap ayarları vb. bunlar yakıtı etkiler.

      2000 motor çok yakar, araç otomatikse biraz daha fazla yakar, bunları göz önünde bulundurunuz. sürüş tarzınız sertse çok yakar.

      Sil
  8. Mrb aracım seat leon 2006 model aracım kırmızı ışıkta beklerken kendi kendine gaza basıyo ibre çok oynuyor acaba sorun nerdedir şimdiden tşk

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      gaz pedalı konum sensöründen kaynaklanıyor olabilir.

      Sil
  9. Mrb 97 model Nissan primera slx 1.6 benzin+lpg li aracımda bazı sorunlar var usta usta gezmekten sıkıldım çünkü anlayan bir usta bulamadım
    1. Problem: araç bazen 2500 devri geçmiyor gaz yemiyor edasıyla çalışıyor ve yüksek viteste seyrederken kendiliğinden gazı kesiyor debriyaja bastığım Zaman stop ediyor
    2.problem: motor aşırı yağ yakıyor ve motor yeni rektefiye yapılmasına rağmen bunun yanısıra şanzıman dan yağ kaçağı var sol aks keçesi dediler değiştirdiler ve halen kaçak devam ediyor lütfen aracı satın demeyin kurtulun demeyin mamafi bu çözüm değil 😊 Yardımcı olursanız müteşekkir olurum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba
      1. problem; ateşleme sistemi (bujiler bobinler sağlamsa), supap sisteminden kaynaklanıyor gibi, supap ayarı düzgün olmalı? supaplar en son ne zaman değişti? ayarları düzgün yapıldı mı rektefiyeden sonra? bunları kontrol ettirin. Tüm bu sorunları lpg ve benzindeyken birebir aynen yaşıyorsanız (hatta lpgdeyken daha belirgin), supap bu ihtimalini güçlendirir.

      2. Motorun aşırı yağ yakmasının iki teme sebebi : supaplar ve piston segmanlarıdır. yeni rektefiye olduğuna göre piston segman silindirin sağlam olduğunu düşünürsek, geriye yine supaplar kalır: aşınmış supap sapları, yırtık eski supap keçeleri silindir içerisine yağ kaçmasına sebep olur, motor yağ yakar, egzozdan mavi-gri duman atar.

      Yağ kaçağı için tekrar gözlem yapsın ustalar, aks keçesi, krank keçesi, şanzıman contalarından yağ kaçağı olabilir.

      kolay gelsin

      Sil
  10. Ford escort 1.8ghia kullanicisiyim.aracimda sabah calistirdigimda ysni motor sogukken tek.marsta aliyo fakat motor isindiktan sonra calistirmak istesem arac.calismiyor mars basiyor ama calismiyor.benzinde cekim gucu azdi enjektorleri temizlettim aracin cekimi.duzeldi ama.bogulma sorunu.devam.ediyi bujiler degisti egzozdan cig kokusu atiyor ara sira isi sensorunude degistirdim.oksijen sensorunden supeleniyorum ama sizin dusuncenizi almak istiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Aracın motoru sıcakken çalışmaması durumu ile oksijen sensörü arasında bir ilişki yok diye düşünüyorum. Bu ilginç arıza yine yakıt sisteminden enjektörler veya yakıt pompası veya benzin boru ve deposundaki kirlenmeden kaynaklanıyor olabilir. Aracın boğulması ve çiğ yakıt kokusu enjektörlerin fazla yakıt göndermesinden (zengin karışım) kaynaklanıyor olabilir. Böyleyse, bujiler söküldüğünde kararma is kurum görülecektir.

      araçta lpg varsa ve boğulma ve çiğ yakıt kokusu lpgdeyken olmuyorsa, benzin enjektörleri baş şüpheli oluyor bu durumda.

      Oksijen sensörü için diyagnostik testi veya iyi bir ustada kontrol yaptırın, boşuna sağlam sennsör değişimi olmamış olur.

      Sil
  11. Merhabalar 2001 1.6 ts Alfa156 ımda 2. Ve 3. Vitesde ayağımı gazdan çekince silkeleme yapıyor egzozdan çiğ yakıt kokusu geliyor, rolantideyken devir inip çıkıyor ve 1200 devirde sabitleniyir ayrıca yakıt çok fazla acaba sebebi lambda sensörü olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben 5w40 yerine 10w40 orjinal yağına dönerek çözdüm olayı.komresyon kartere ve karter havalandırmadan kelebeğe gittiğinden olur saygılar.

      Sil
  12. Merhabalar 2001 1.6 ts Alfa156 ımda 2. Ve 3. Vitesde ayağımı gazdan çekince silkeleme yapıyor egzozdan çiğ yakıt kokusu geliyor rolantideyken devir inip çıkıyor ve 1200 devirde sabitleniyir ayrıca yakıt çok fazla acaba sebebi lambda sensörü olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Önce ateşlemesi sistemini ve bujileri kontrol ettirmek,
      Daha sonra lambda sensörüne yönelmek iyi olabilir.

      Bir de gaz kelebeği boğazı kirliyse temizlettiriniz.

      Sil
    2. Bujiler iridyum buji olarak 2 ay önce değiştim boğaz kelebeğini de 1 ay önce temizlettim

      Sil
    3. Buji tırnak aralığını kontrol ettirin, aralık çok fazla veya az olmamalı, tam olarak aracın ideal tırnak aralığında olmalı. parçacıdan buji alıp, ayarlamadan direkt araca takmak yanlış olacaktır.

      bu da tamamsa oksijen sensörünü kontrol ettiriniz.

      Sil
  13. Slm Fiat 1.6 mpi sıralı sistem lpg var buji filtreler yeni tüp yeni yakıt aşırı fazla tüp ayarları farklı yerlere baktirdim normal dediler sizce ilk aşamada oksijen sensorune mi baktirmaliyim subap seside gelmiyor motorun çalışması normal teşekkürler kolay gelsin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Arıza hafızasını okutun önce, arıza kaydı var mı baktırın.
      Aşırı yakıt tüketimi, oksijen sensörü arızasının belirtilerinden biridir, bundan olabilir.

      Sil
  14. iyi akşamlar aracım pejo 306 1.6 benzinli sabah ilk çalıştırdığımda lpg ye geçene kadar motor sarsıntılı çalışıyor gaz vermesem sarsıntıdan stop ediyor.makineye bağlattıgımda oksijen sensör arıza ışıgı yakmıştı oksijen sensörünü değiştirdim fakat hala hata lambası yanıyor vede hiç bir faydası olması eskisi gibi devam ediyor.acaba hava emiş sensöründen olabilirmi yada sizin fikriniz nedir teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Sabah motor soğukken Aracın çekişinde, motor gücünde hiç bir değişiklik yoksa, sadece rölantideyken sarsıntılı çalışıyorsa, gaz kelebeği rölanti motorunun arızalı olmasından kaynaklanıyor olabilir. kontrol ettirmek gerekir.

      Motor performansı da düşüyorsa, map sensörü (emme manifoldu basınç sensörü ) arızası olabilir.

      iyi bir ustaya baktırmadan değişim yaptırmayın, gerekirse geceden bırakın servise aracı, sabah soğuk çalıştırma yapıp gözlemlesinler aracı.

      Sil
  15. Merhabalar. 2004 Fort focus 1.6 benzin-lpg li aracın gazı tüpte kökledigim zaman beklemeye başlıyor ve motor arıza lambası yanıyor. Benzinde böyle yapmıyor. Tüp beynine baktırdım bisey çıkmadı. Bobinini degiştirdim ama yine de düzelmedi.iyice asıldım bukez motor arıza lambası hiç sönmez oldu. Oksijen sensöründen olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Aynı sorunu araç benzindeyken de yaşasaydınız, sorun oksijen sensöründen olabilir diyebilirdik. Fakat benzindeyken bir sorun olmuyor, demek ki oksijen sensörü sağlam ve görevini yapıyor.

      Lpg enjeksiyonundan kaynaklanması olası görünüyor.

      arıza tespit cihazına bağlatıp, arıza kodunu tespit ettirmeniz faydalı olabilir.

      Sil
  16. Merhaba, ismim Halil. 165.000 binde Mitsubishi carizma 1.6 otomatik Hatcback arabamın egsoz patlaktı değiştirdim. Maf sensörünü ve gaz kelebeğini temizledim. Maf sensörü sanırım içerisi oksitlenmiş tiner ile temizledim.Taktım çekişi düzeldi arabamın. Fakat şehir içi lpg de 55,5 kuruş yakıyor. Yazılanlardan anladığım kadarıyla Oksijen Sensörü olduğunu kanısındayım. Fakat konvektör den öncekini mi yoksa sonrasını mı değiştirmem lazım?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Konvertörden önceki oksijen sensörünü değiştirmek gerekir, yakıt-hava karışımının ayarlanmasını sağlayan oksijen sensörü 1. oksijen sensörüdür.

      İyi bir ustayla görüşün, test cihazıyla kontrol ettirin, oksijen sensörünün arızalı olduğundan emin olduktan sonra değiştirmeniz iyi olabilir.

      "oksijen sensörünü değiştirdim fakat motorda bir değişiklik olmadı"
      şeklinde yorumlar görüyorum internette. boşuna sensör parası vermiş olmayınız.

      Sil
  17. merhabalar öncelikle aracım 2000 motor focus ghia 2001 model hb kasa rolanti sorunum 3 yıldır yaptıgım harcamalar sonucu hala yolda giderken aracım stop etmekte düşük sevıyede titremeler oluyor arıza lambası hiç sönmuyo lpg var 2 tane oksijen sensörü var 2 cisi patlak demişti elektrıkcı bundan dolayı yaparmı sorum 2 sene boyunca rolantiyle ilgili değişmeyen parca kalmadı hız sensöründen rolanti valfine boğaz kelebeği komple maf sensörü potansiyometre ne var ne yoksa değişti sılındır kapak contası trıger seti ve el yapımı sibop bile yaptırdım enjektör takımı komple aldım 1 hafta önce gaz yemede hiç bi sıkıntım yok otosan dan aldım 5 bin i geçti masraflar ama hala aynı rolanti düşükte çalışıyor titreme oluyor aracımda arada bir de stop ediyor tabikide

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      arıza lambasını hem birinici hem ikinci oksijen sensörü yakabilir. Fakat motorun çalışmasıyla ilgili olan 1. oksijen sensörüdür. Yani katalitik konvertörden sonraki ikinci oksijen sensörünün motoru stop ettireceğini sanmıyorum.

      Motoru stop ettiren sebepler genelde; ateşleme sisteminde bir arıza, gaz kelebeği veya rölanti motoru arızası, aşırı kötü supaplar .... dır.

      Bir çok sensör donanım masrafı yapmışsınız, arıza biraz karmaşık gibi. Size önerim bir iyi bir ford ustası bulun ve iyi bir arıza teşhis cihazı ile motorun kontrollerini yaptırınız. Doğru teşhis yapılırsa böylece, arızaya sebep olmayan parça değişimleri sebebiyle boşuna masraf yapmamış olursunuz.

      Sil
  18. merhaba 2008 civic otm aracaımda P2A00-Motor O2 Sensör circuit range / performance bank1 sensör1 hatasını 20-30 km bir gidince veriyor araç benzinli lamda mı arızalı yoksam başka bir nedenimi var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Evet aracınız oksijen sensörü hatası vermiş, katalitik konvertörden önceki ilk oksijen sensörü arızası bu.

      Muhtemel arıza sebepleri:
      sensörün kabloları soketleri kopuk-gevşek.
      sensörün ısıtıcı rölesi kapalı veya ısıtıcı röle sigortası atmış
      Sensörün kendisi arızalı (değiştirilmeli)
      ECU arızası

      Sil
  19. merhaba,kullanıcılara kesinlikle faydanız oluyor yanıtlamarınızdan ve sağ duyunuz için kendi adıma teşekkür ederim.

    2013 fiesta 1.4 benzinli aracım var, sabah ilk çalıştırdığımız da araç devir saati 1'in altına düşmüyor sürekli 1 veya 1,5 seyirlerinde sürekli inip çıkıyor, belli bir yol gittikten sonra 1'in altına düşüyor. ve ilave olarak gaz verdiğim zaman sanki araç bi traktörmüş gibi sarsılmaya başlıyor 2-3 sn lik.

    ve günlerdir araştırdığım okumadığım yorum kalmadı genel kullanıcıların sorunu...!!! araç silkelenmesi ve kullanıcılar milyar milyar para döküyor yine sorun çözmedikleri oluyor ama genelde cevap oksijen sensöründe saklı oluyor.( baskı,aks,buji,piston, ateşleme v.s. hepsini denedikten sonra oksijen sen.yöneliyorlar)

    sizinde ilk yorumlarınızda aynı konuya işaret ediyor.
    Benim aracım ağırlık olarak 4. ve 5. viteste sabit bir hızda giderken hız almak istediğim zaman araç son zamanlarda daha çok olmaya başladı silkenlenmeye başladı, ileri geri titreme mevcut aracı rampaya sürdüğüm zaman ibre düşüyor ve performansda olduçca az aynı zamanda yakıtta çok fazla 0,35-0,40krş bunun yine bunun sorunu Lamb da mı saklıdır.

    iyi günler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Arıza teşhis cihazında detaylı kontrolleri yaptırınız ve lamda sensörü arızası almıyorsanız, değiştirmenizin "boşuna" olma olasılığı var maalesef.

      Daha da emin olmak için yine motor elektroniğinden anlayan iyi bir ustaya, lambda sensörünün soketinden voltaj ölçümü yaptırabilirsiniz. ideali 450 milivolt civarında oluyor genelde ama aracın kendi katalog değerleri baz alınmalı.

      Bu tür elektronik arızaların tespiti biraz karmaşık, bu sebeple yerinizde olsam iyi ustaları olan "yetkili" bir servise giderdim. Kronik bir elektronik arıza varsa bunu yetkili servistekiler daha iyi bilebilir.

      kolay gelsin.

      Sil
  20. Merhabalar
    Aracım 2016 1.33 30.000 km'de 20.000 km önce LPG taktırdım prince marka son bir hafta içinde motor arıza ışığı yanmaya başladı Gazcıya götürdüm tekrar ayar yaptı lan bu tekrar yanda yol ayağı yaptı tekrar yandı gazın enjektörlerini değiştirdi tekrar ya beyin değişti hafızadan arızayı siliyor 50 km sonra tekrar yakıyor benzinli 80 90 km sonra yakıyor makinada arıza kodu p 0420 olarak gözüküyor oksijen sensörülerinin temizledik taktı hiçbir şey yaramadı bana bir yardımcı olursanız çok memnun olurum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      P0420 arıza kodu, katalitik konvertörün düzgün çalışmadığına işaret ediyor. Yani sensörler sağlamdır belki fakat, konvertörünüz arızalı olabilir.

      öncelikle Sensörlerin kabloları sağlam mı iyice bir kontrol ettiriniz.

      Daha sonra sensörler kontrol edilmeli. Sensörlerin sağlam olduğu söyleniyorsa, geriye katalitik konvertör kalıyor.

      Kaliteli yakıt kullanmaya, egzoz hattında delik sızıntı olmamasına, motorun yağ yakmadığına (yağ kaçağı olmamasına), ateşleme zamanlamasına-bujilerin sağlamlığına, hararet müşürünün düzgün çalışmasına dikkat edin.

      Kötü yakıt, motorun yağ yakması, katalitik konvertörün ömrünü azaltır.

      Kolay gelsin.

      Sil
  21. Arkadaslar bendede ayni ariza isigi yaniyodu onunla beraber aracta sabahlari titreme tekleme gaz yememe sorunlari vardi bugun o isik yanip sonmeye basladi ve araba hic gaz yemedi yerinden kaldiramadim cok zorlandim tanidigim ustama goturdum kaputu acar acmaz atesleme bobini arizali dedi gittim orjinal parcasini ve buji takimi aldim degistirdi araba saat gibi hic bir sorun kalmadi ne benzinde ne gazda 230 lira bobin 45 lira bujiler 30 lirada ustama verdim sikintim kalmadi ariza isigini sildi tekrar yanarmi bilmiyorum ama beni rahatsiz eden sikintilar ortadan kalkti.

    YanıtlaSil
  22. Sa,ben 2004 model dacia solenza sahibiyim 1.4 benzin.Araç katalizator yok.Ve egzozdan cig yakit kokusu geliyor.Yakiti hala az yakiyor ama cok fazla duman cikiyor.Oksijen sensoru dumana sebeb olurmu yoksa sbep katalizator mu ?cevaplarsaniz sevinirm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      oksijen sensörü dumana sebep olmaz. katalizörden olabilir.

      Sil
  23. Slm arkadaşlar forma üye yeni oldum uzun zamandır bende olan 98 model apu kodlu motor da aşağıda sıraladığım sıkıntılar mevcut.
    -Araç soğuk hava sıcak hava farketmiyor hafif uzun marş süresı var.
    -Araç ilk on saniye güzel çalışıyor lakin sonra devir düşüyor ve stop ediyor.'benzin lpg farketmiyor'
    -Araç ilk çalışır çalışmaz yürümek istemiyor. Yani gaz yemiyor stop ediyor ısınınca sıkıntı yok'benzin lpg farketmiyor'
    -Araç rölantide hafif sallanıyor kapı açıkken ufaktan ufaktan titreşim var.'benzin ve lpg farketmiyor'
    -Araç benzin ve lpg farketmeksizin rampa çıkmak istemiyor.
    -Aracın egzozundan lpg veya benzin kokusu aşırı derecede mevcut.
    -Aracın buji ve bobinlerde sıkıntı yok. Kurumlanma eşit yağlanma yok. Egzozda siyahlanma yok.
    -Araçta görünen yağ eksiltme yok. Yağ çubuğu çekili olduğu halde yağ atma üfleme yok motor sıcakken yapıldı deneme
    -Egzoz arada pof pof ediyor yani benzinli aracın akıcı bir egzoz sesi yok. Buji ve Bobinler sıkıntılı değil yeniler.
    -Kompresyon değerlerini ölçütürdüm sırasını hatırlamıyorum lakin 8 8 5 ve 3 değerleri.
    -Benim kulağıma motor sürtünme sesi gelmiyor. Kompresyon ölçümü yapan usta da dedi motor da ses normal.
    Araç çekmeme sıkıntısı yaptığı zamanlar da ilk belirtisi devirlenmede kesiklik ve tuttukluk yapıyordu sonra aşırı derece de çekmeme belirtisi yapmaya başladı.

    Sizce motor da ne gibi bir sıkıntı mevcut.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      "Kompresyon değerlerini ölçütürdüm sırasını hatırlamıyorum lakin 8 8 5 ve 3 değerleri."
      demişsiniz. ilk ikisi 8 barken, 5 ve 3 barlık basınç değerleri anormal. Bu iki silindirde kompresyon kaçağı var demektir.

      kompresyon kaçağı; segmanlardan, supapların yanmasından, supap ayarsızlığından, silindirlerin aşırı aşınmasından, silindir kapak contasından olabilir..

      Sil
  24. 2008 albea var 1.4 fire. Aracıyla seyir halinde iken ışıklara geldiğimde veya herhangi bir viteste boşa aldığım zaman aracım ya stop ediyor yada rölanti 5 km/h e kadar düşerek tekrar yükseliyor. Gazına gittim gaz enjeksiyonlarından dedi değiştirdik ama sorun hala devam ediyor. Acaba voğaz kelebeğinden mi yoksa map sensöründen mi yada hava sensöründen mi? Yardımlarınız için teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      aracı diyagnostik cihazına bağlatıp arıza araması yaptırınız,

      Boğaz kelebeğinden olabilir, rölanti devrini boğaz kelebeğindeki elektrikli motor veya valf yapar.

      ateşleme sisteminden olabilir.

      yakıt fazla, çekişte düşüklük ve rölanti dalgalanması varsa, supaplardan da olabilir.

      map sensörü arızasının aracı stop ettireceğini sanmıyorum,

      hava sensörü derken, hava kütle ölçer (debimetre) kastediliyorsa, ihtimal dahilindedir.

      sorunu araç hem benzin hem lpg'deyken yapıyorduysa, lpg enjektörlerini değiştirmek gereksiz masraf olmuş gibi görünüyor.

      Sil
  25. merhaba 17584 hatası alıyorum vag da bank1 katalizör arkasındakı o2 sensoru duzeltme lımıtı asıldı gıbı bıseydı sıra 1 diyor.Ne yapmam gerekır o2 sensorunumu değişmem lazım acaba aracda 2adet o2 sensoru var arac 2004 model vw polo bby motor kaputun hemen altındakı o2 sensorunu degısmısdım 3 ay once sımdı ne yapmamı onerırsınız .şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Bu oksijen sensörü katalitik konvertörden sonraki (aşağıda altta olmalı) ikinci sensördür. (kaputu açınca ilk görülen değil). bu sensör, katalitik konvertörün düzgün çalışıp çalışmadığını kontrol ediyor.

      Bu sensör bozulmuş olabilir, katalitik konvertör arızalı olabilir(kirlenmiş, görevini yerine getirmiyor olabilir) .

      Motorun emme manifolduna bağlı tüm hortumların sağlamlığı kontrol edilmeli (vakum kaçağı olmamalı). buralardan motora ölçülmemiş kaçak hava girmemeli.

      egzoz manifoldunda - hattında bir kaçak-çatlak vb olmamalı.


      volkswagen'in orjinal diyagnostik yazılımıyla arıza teşhisi yaptırınız. yetili servisler daha nokta atışı teşhis yapabilir.

      Sil
  26. Merhabalar,

    Aracım ford focus 2013 model 96000 km benzinli. 5000 km kadar önce patlama benzeri sesler sebebiyle ateşleme (bujiler ve sanırım bobin) sistemi değişti ve sorun giderildi. Hafta başında motor arıza ışığı yandı ve aracı servise götürdüm. Arıza kodunun oksijen sensörü hatası olduğunu söylediler ve değiştirmek istediler. Çok fahiş fiyat verdikleri için değiştirmek istemedim. Bu sorunun bazen yakıt kaynaklı olabileceğini söylediler. arıza kodunu sildiler fakat bugun tekrarladı. Şu an yakıt tüketimi veya performansta bir değişim yok. Bir tek cok nadiren ayağımı gazdan çektiğimde gaz vermeye çok az bir süre devam ediyor. Konuyla alakalı mı bilemedim. Sensörü değiştirmem gerekir mi? Yoksa tekrar benzin alana kadar bekleyeyim mi? Bir de sorun düzelirse ışık kendiliğinden söner mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Yakıt sarfiyatının artmaması, oksijen sensörünün arızalı olma ihtimalini azaltan bir faktördür. Tabi ki yetkili? servistekiler daha iyi teşhis koyacaktır.

      Motor arıza lambası normalde kendiliğinden sönmez ama bazen de kendiliğinden söndüğüne şahit oluyoruz.

      Bir süre daha deneyebilirsiniz bu şekilde, kaliteli yakıt alarak performansı ve yakıt tüketimini gözlemleyiniz.

      değiştirmeye karar verirseniz, çok fiyat farkı yoksa fordun orjinal diyagnostik yazılımını kullanan bir serviste (yetkili) yapmanız, daha iyi seçim olabilir. bunun sebebi; daha kesin teşhis koyabilirler ve "sensörü değiştirttim, aynı arızayla tekrar karşılaştım" gibi bir durum olursa, yetkili servis en azından yaptığı işin-değişimin arkasında duracaktır, ya da siz bunu baştan onlara belirtirsiniz.

      Araçta lpg varsa arıza ışığı yakmaya daha fazla meyillidir.

      gazı çekince meydana gelen gecikmenin bununla bir ilgisi yoktur diye düşünüyorum.

      Sil
  27. iyi günler benim aracım nissan primera 106 lık olanı motor arıza lambası uyandır oksijen sensörü dendi sensörü değiştirdim bu sefer yine yandı tüp ayarı dediler lpg ci lpg enjektörleri çalışmıyoır dedi onuda değiştirdim şimdi tekrar yandı sorun neden olabilir acil yardım edin .... :(

    YanıtlaSil
  28. Öncelikle yapmış olduğunuz bu faydalı bilgileriniz için tşk.ler. Sabah aracımı çalıştırdığımda titreyerek çalışıyor ve check motor lambası yanıp sönüyor. Biraz ısındıktan sora normale dönüyor. Tüpte sıkıntı yok benzinde yapıyor. Yolda giderken ileri geri sallanıyor ama tüpte bir şey yok. Cevap verirseniz sevinirim. Ustalar pek anlamıyor. Deneme yanılma ile çözmeye çalışıyor. Lütfen yardımcı olur musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      araç lpg deyken hiç sorun olmadığına göre, ateşleme ve lpg sisteminde ve sensörlerde bir problem yok demektir; bunlarda problem olsaydı aynı sorunu benzindeyken de yaşardınız.

      bu elemeye göre problem benzin yakıt sisteminde (pompa, filtre, enjektörler vb.) olabilir.

      arızanın benzin ve lpg deki ortaya çıkma durumunu dikkatle takip ederek yukarıdaki açıklamaları gözlemleyiniz.

      iyi bir servise (yetkili?) gitmeniz, diyagnostik bilgisayar yazılımı full (lisanslı) olan bir yerde aracı bilgisayara bağlatmanız ve arıza hafızasına - arıza kodlarına baktırmanız iyi olabilir.

      deneme yanılma yapılması masrafı arttırıyor.

      doğru parçayı bulana kadar bir sürü parçanın değiştirilmesi, boş yere büyük masraflara sebep oluyor.

      Sil
  29. Merhaba, aracim Seat Cordoba 1.4 100.16v 09-2006 123,000 binde aracim gecen 3 ay önce p106 arizasi verdi map sensoru dediler degistirdim, gecen haftada p1180 arizasi verdi ve yakit ikmal arizasi düsük devre kapali yaziyor, bundan yaklasik 2 sene öncede lambda sensorunu degistirmistim ve aracim halen cok yakiyor ve cekisinde düsüklük var, 4 ay öncede buji, hava filtresi yag filtresi ve castrol 5-30 yag degistirmistim ama aracim bir türlü düzelmedi. Katalizator, egzos ve debriyajda bir sorun yok.Simdiden tesekkür ediyor hayirli isler diliyorum. Selamlar Danimarkadan Mustafa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Bu soru vesilesiyle genel bir açıklama da yapalım.

      Sizin aracın motoru volkswagen motoru olmalı, arıza kodunu volkswagen için araştırdığımızda, sizin belirttiğiniz açıklamadan farklı bir açıklama çıkıyor.

      P1180 arızasısının karşılığı Linear 02 Sensor / Pump Current Short to B+

      Linear O2 sensör dediği parça, katatilik konvertörden önceki (birinci) oksijen (lamda) sensörüdür. Linear (lineer- doğrusal) demesinin sebebi ise yeni nesil geniş bantlı (wide-range) oksijen sensörü olduğunu kast ediyor yani gönderdiği voltaj lineer olarak artıyor.

      yani probleminiz birinci oksijen (lambda) sensöründen kaynaklı (hem yakıt artmış hem çekiş düşmüş, oksijen sensörü arızası ihtimalini kuvvetlendiriyor), arıza açıklamasına bakıldığındaysa, kablosunun kısa devre var (+ uca) anlamı çıkıyor (yanılmıyorsam). sensörün soketi - kabloları kontrol edilmeli.

      Arıza teşhisi yetkili seat servisi mi yaptı?
      Hangi yazılımı kullandı?

      cevaplarsanız faydalı olur.

      Eğer sıradan bir serviste yaptırdıysanız, yetkili servisi deneyin, doğru teşhis ve doğru tedavi uygulamaları daha olasıdır. burada ben de yanılıyor olabilirim.

      daha sonra tekrar gelişmeleri bize yazarsanız faydalı olur.

      Burada daha önemli olan konu ise,

      HER ARIZA OKUYUCUSU (DİYAGNOSTİK ALETİ) HER MARKA ARAÇTA DOĞRU OLARAK ÇALIŞMIYOR, DOĞRU ARIZA TEŞHİSİ YAPAMIYOR.

      HER ARIZA KODUNUN ANLAMI, HER MARKA İÇİN AYNI ANLAMA GELMİYOR, AYNI ARIZAYI BELİRTMİYOR. YANİ DİŞİNİZ AĞRIYOR, ALET SİZE BÖBREK HASTA DİYOR.

      HER TAMİRCİ, O MARKANIN DİYAGNOSTİK YAZILIMINI KULLANMIYOR, UCUZ UNİVERSAL ARIZA OKUYUCULARI KULLANIYOR VE YANLIŞ TEŞHİS KOYUYOR, YANLIŞ PARÇAYI DEĞİŞTİRİYOR, ARIZA GİDERİLMİYOR, MÜŞTERİ BOŞUNA PARA ÖDÜYOR.

      Sil
    2. Merhaba, öcelikle sorumu cevapladiginiz icin cok cok tesekkür ediyorum. Sizinde dediginiz gibi aracimin motoru VW, aracimi yetkili servise götürmemistim, burada tanidigim bir Türk tamirci arkadasim var devamli onun yanina gidiyorum ve calisma saatlerimden dolayi bazen tamirciye gidecek vaktim olmuyor. Ancak bende mevcut olan kücük OBD2 fis seklinde hata okuyucu var ve en son tamircinin kendi hata okuyucusu 17535 diye bir hata oldugunu söyledi yani hortumlarda bir hata veya yirtik var dedi ama bendeki OBD2 ise P1180 hatasi veriyor. Aracimin parcalarini orijinal alip taktiriyorum, yani bizzat VW nin kullandigi markalari kullaniyorum, önümüzdeki ayda Yani Subatta bir hafta iznim var o süre icerisinde tanidigim tamirciye arabayi birkacagim ve umarim bu sefer dogru hatayi bulup cözerler. Seat yetkili servisleri bayaga bir pahali oldugu icin tercih etmedim, sorunumun cözülüp cözülmedigini sizinle mutlaka paylasacagim. Tekrar cok cok tesekkür ediyor hayirli isler diliyorum. Selam ve saygilarimla Mustafa.

      Sil
    3. Geri dönüşünüz için teşekkürler, ileride yaptıracağınız işlemlerin sonucunu bekliyor olacağız. Sizin gibi durumlar yaşayan bir çok araç sahibi de bilgilenmiş olur.

      Sil
  30. Merhaba.vectra c 2007 model aracım 38 bin km'dır lpgli.su an 118.500 km'de.periyodik bakımları aksatmadan yapıyorum.gecen hafta arıza ışığı yanında cihaza taktik p0172 zengin karışım hatası çıktı.2-3 gün sonra da lpg ve benzinde de teklemeye silkelemeye başladı.5-6 ay önceki egzost muayeneden de önce geçmedi lambda sensorunu konteol ettirin dediler.internettwn arastirdim ardından 5-6 km benzinde yüksek devirde kullandıktan sonra geçebildim.son 8-10 aydır da 1-1.5 lg fazla taktiğini fark ediyorum.bu durumda ilk şüpheli oksijen sensoru müdür yoksa başta lpg ayarı olmak üzer e buji bobin lpg enjektörleri vb.. midir?.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Arıza kodunda (p0172) belirtildiği gibi motor zengin karışımla çalışıyor, yani yetersiz hava ile fazla yakıt yanıyor veya yeterli hava olmasına rağmen çok fazla yakıt püskürtülüyor, sonuçta egzoz gazında çok az oksijen kalıyor ve yanmamış yakıt artıkları bulunuyor.

      Lpg enjektörleri diyebilmek için, bu sorunu benzinde hiç yaşamıyor olmanız gerekir.

      Buji ve bobin arızalarından da olabilir fakat, bunları değiştirip aynı arızayla karşılaşan çok fazla yorum görüyoruz.

      Bu sorun hem lpg hem benzinde yaşanıyorsa, yakıt enjeksiyonundan değildir diye yorum yapılabilir. (benzin enjektörleri damlatma - sızdırma yapmıyor olmalıdır tabi ki)

      Motor yağ yakıyor mu? buna bakınız.
      Gaz kelebeği gövdesinde çok yağlanma var mı bakınız
      MAF sensörü temiz mi bakınız.
      Kartet havalandırma (PCV) hortumlarını kontrol ettiriniz.
      Oksijen sensörü çok kirli (katmanla kaplanmış) veya arızalı olabilir.

      Arıza kodu; oksijen sensörü bozuk demiyor, öyle olsa sensör arıza hata kodu vermesi gerekirdi. Arıza kodu; oksijen sensöründen gelen sinyallere göre senin motorun çok yakıt yakıyor, egzoz emisyonların standartların üzerinde, çevreyi kirletiyor, yakıtın artıyor yani püskürtülen yakıtın bir kısmı tam yanmadan egzozdan çıkıyor diyor.

      Diğer sebeplerden değilse, oksijen sensörünün kirli olması bozuk olmasından daha olsası gibi.


      Zengin karışıma sebep olan genel sebepler şöyle;

      *MAF (Debimetre) sensörün kirli-yağlı olması, veya bozuk olması
      *Enjektörlerin kirli-kurumlu olması (yakıt hattı temizliği yapan sıvı katkılarla bir temizlik yapılabilir )
      *MAP sensörü arızaları
      *Hararet müşürünün arızalı olması vb.

      Kontrollerinizi iyi bir serviste yaptırınız.

      Sonucu tekrar yazarsanız faydalı olur.


      Sil
    2. dediğiniz gibi p0172 oksijen sensörü arızası demek değil. teklemenin arıza ışığı yandıktan iki gün sonra olmaya başlaması tabii kafamı karıştırdı. tekleme de her devirde/viteste değil sadece devir 1000-2000 arasında düşüp sonra gaza yüklendiğimde lpg'de çok bariz benzinde daha yumuşak şekilde oluyor. bu da tabii vites değişimleri ve kalkışlarda çok nahoş bir durum oluyor.

      dün aracı Eskişehir'e götürdüm. yolda giderken teklemenin olmadığını fark ettim. hem benzinde hem lpg'de defalarca denedim, olmuyor. oradaki ustanın da fikrini (onun fikri buji veya bobin arızası olabilir şeklinde) alarak ayar için Lpg servisine gittim. kontrol ettiler, ayar yaptılar. zengin karışım varmış düzelttim, enjektörler gayet temiz. genel olarak lpg'de herhangi bir sıkıntı yok dedi. bunların hepsini sadece cihaza takarak yaptığı kontrol üzerine söyledi. araca eli değmedi...

      gönül rahatlığı ile yola çıktım. yolda yine hem benzinde hem de lpgde genelde söz ettiğim devir aralıklarında gaza yüklenince tekleme yaptı ve hâlâ devam ediyor.

      bu arada arıza ışığını kapattığımızdan bu yana bir daha yanmadı.

      yağ yakma ile ilgili de şunu söyleyebilirim. daha önce herşey Opel'e uyumlu olsun diye gm'nin 5-30 yağını kullanıyordum. ve zaman zaman 3-5 bin km içinde yağ lambasının yandığı ve 1 litre eklediğim oluyordu. gm'nin de İzmir'de dolum yaptığını öğrenince vazgeçtim. sanayideki ustaların da şiddetli tavsiyeleri karşısında 10-40'a geçtim. ve şu an 7 bin km'ye geliyor ne yağ lambasında ne de egzost dumanında herhangi bir sıkıntı yok.

      söz ettiğiniz diğer konular hakkında teknik bir bilgim yok ama tavsiyeleriniz için teşekkürler. açıkçası buji ve bobin değiştirip deneme yanılma yöntemi ile sonuca ulaşmaktan ziyade dediğiniz gibi ehil ustalar aracılığıyla yapılacak kontroller ve inşallah ulaşılacak çözümler hakkında bilgi paylaşmaya çalışacağım.

      Sil
    3. Geri dönüşünüz için teşekkürler, kesin çözüme ulaşıp paylaştığınızda benzer durumları yaşayanlar için aydınlatıcı olacak .

      Sil
    4. Merhaba. nihayet sorun çözüldü. tekleme/silkeleme devam edince tekrar lpg servisine gittim. cihaz araca bağlı bir şeklide test sürüşüne çıktık. usta hiç tereddüt etmeden bobin arızası dedi. lpg ayarlarında hiç problem yok, zengin karışım hatası da bundan olmuştur dedi. (hatta araba şu anda 3 silindir çalışıyor dedi)

      eve dönüş yolunda motor arıza lambası tekrar yandı ve araba gaz yemiyormuşçasına sürekli bir titreme halinde eve gelebildik. rampalarda iyice güçten düşüyordu. açıkçası korktuğum için fazla zorlanmadan 70-80 km hızla geldim.

      ertesi gün bobini değiştirdik. tekleme geçti, motor arıza lambası da kendiliğinden söndü.

      ben bujileri de değiştirelim dedim ancak usta gerek yok dedi. 15 bin km kadar önce değiştirmiştim. artık seneye...

      velhasıl bir zengin karışım hatası üzerinden bobine kadar geldik ve sorunu çözmüş olduk.

      Sil
    5. Geri dönüşünüz için teşekkürler
      Geçmiş olsun .

      Sil
  31. hocam benim aracımda o2 bank1 sensör 2 heater curcıut arızası verdi ben yazdıklarınızı okuduktan sonra bu sensörün arızalı olduğunu kesin olarak anlamak için sensör 1 ve sensör 2 yi yer değiştirerek arıza tespiti yapmak istiyorum lütfen birbirine uyumlu olup olmadığını söyleyin teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba
      Bunu yapmayın
      İki sensörün görevi , özellikleri ve ölçüm aralıkları farklıdır.
      İlk oksijen sensörü geniş bant (geniş ölçüm aralığına sahip ), ikincisi ise katalitilit konvertörün çalışmasını denetleyen daha dar bir ölçüm aralığına sahip.

      Sil
  32. Honda civic vtec 2005 araç kullanıyorum bugün aracımı denemel istedim 2.vites te 4000 devirde silkeleme yaptı 3. Viteste 4000 devri geçince silkeleme yaptı aynı 4 be 5 viteslerdede yaptı ama biraz vakit geçince kesti normale geldi ama arıza lambası yandı sorun oksijen sensörü olabilirmi. Cevaplarsanız memnun olucam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      LPG'li Honda'larda 30-50 bin km'de bir supap ayarı gerebiliyor, araç lpgliyse bunu göz önünde bulundurun.

      İlk iş olarak
      İyi bir Arıza test cihazına bağlatıp sorunu öğrenmeniz gerek.

      Sil
  33. 2005 triptonik fiesta aracım var aracım 1-2-3 vites gecislerini 3500 devirde yapıyordu 1 den 2 ye geçişte özellikle 3500 devirde çok bağırıyor herhangi bir arıza da veriyordu. En sonunda birgün lamba yandı ve cihaza bağlandığı oksijen sensoru arızası verdi.değiştirdik arac 1.vites te ayagimi frenden çektiğim anda yol almaya,giderken çok güzel gaz yiyordu arabanın gidişi çok güzeldi ve vites lerde 2500 devirde muntazamdı. 3 ay kadar bu şekilde sorunsuz kullandım hafta başında yine aynı şeyleri yapmaya başladı arıza lambası yanıyor 1-2 geçiş çoğu zaman 3500 2-3 vites geçişi arada 3500 bazan 2500 de geçiyor. Ayagimi fren pedalından kaldirinca düz yolda bazen yol alıyor bazen yerinden kalkmiyor.acaba tekrar sensör arızalaniyor olabilir mi? Bu kadar kısa sürede arizalanmasina başka sebebi mi var acaba yardimci olursaniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  34. Seçkin Öztürk20 Ekim 2022 13:25

    Merhaba, aracımda P0036 P0138 P0304 P1895 P0140 P0141 arıza kodları mevcut. Sanırım oksijen sensörü bozuk. Bir kaç defa 4.silindir hata verdi. Aracı ilk çalıştırdıgim da yakıt kokusu ağır kokuyor. Yakıt sarfiyatı da arttı. Ama aracın çekişinde falan sorun yok. Rölanti de de dalgalanma yok. Benzinde oksijen sensörü hata verince ekranda motor arıza ışığı yanıyor, hayatı silince arıza ışığı yanmıyor LPG ye geçince. Sorunumun ana kaynağının oksijen sensörü diyebilirmiyi,.

    YanıtlaSil
  35. 2016 FB 7 Aracım farklı zamanlarda sistem arızası veriyor.Bilgisayara bağlandı, oksijen sensörü arızası dendi.Usta "benim araçta da yapıyor,değiştirsem de yapıyor"dedi.Araç BRC fabrika çıkışlı.İlk başlarda uzun yoldayım araç 70-80 km.yi geçmedi.Müsait yer bulana dek gitmem gerekiyordu otobanda.Daha sonra ECO modunda normalde yeşile dönen ışıklar hiç yeşil olmadığını yani Eco moda dönmediğini farkettim.Motor arıza lambası da yanıyordu.Her seferinde müsait bir yerde durup kutupbaşını sök-tak yaparak hem arıza ışığı sönüyor hemde kilometre 80 in üstüne çıkıyor.Yani herşey normale dönüyor.Ne yapmam lazım?

    YanıtlaSil
  36. Merhaba
    Aracım w203 2001 Model C200 kompresör LPG yok.
    Arıza tespit cihazına bağladığımda katalizör öncesi sensör 1 0.2 ile 0.8 arasında dalgalanıyor fakat katalizör sonrası sensör 2 sürekli 1.000 v de sabit bu normal midir aracım sensör 2 arızası veriyor . Sabahları ilk çalıştığında 10 sn dalgalanma oluyor sonrasında gün içinde hiç yapmıyor.
    Katalizör sonrası sensör 2 kaç v olmalı onun değeri ne olmalı

    YanıtlaSil
  37. Merhaba
    1.5 dizel aracımda OBD2 cihazı ile ölçtüğüm lambda değeri aracı ilk çalıştırdığımda 1 olarak görünüyor. Harekete başladıktan bir süre sonra lambda değeri eğer gaz pedalına fazla basarsam 1,5 civarına yaklaşıyor. Ancak gaza normal basışta, yani 1500-2000 devir civarında giderken 4-5 civarı ölçüyor. Rampa aşağı iniş durumlarında ayağımı gazdan çektiğimde değer 7,99 oluyor ve tekrar gaza basana kadar bu şekilde devam ediyor. Normal bir durum mudur yoksa aracımda hava-yakıt karışımı ile ilgili bir problem mevcut olabilir mi?
    Yanıtınız için teşekkürler

    YanıtlaSil
  38. Hocam 1.4 Fiat egea benzin ve LPG li aracım sabah ilk çalışma esnasında rölanti dalgalanması yapıyor yaklaşık 20 saniye sonra düzeliyor bu arada motor da patırdama sesi geliyor gün içinde bir daha yapmıyor bu arada ilk kalkış anında gaz yeme sorunu ve yakıt sarfiyatında artış var gaz kelebeği temizlendi ancak problem devam ediyor bu konuda yardımcı olursanız sevinirim saygılar

    YanıtlaSil
  39. 1.4 era aracım var. P2096 hata kodu veriyor. Benzinde ve LPG de. Buji ve kabloları değişti. Katalizör sağlam 1. Oksijen sensörü sinüs dalgaları 0.9v ve 0.1v arası sürekli gelip gidiyor. Sizce sensör mü arızalı yoksa başka bir hata mı var.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder